![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Oj Nisse,
jag blir bara ruskigt imponerad av vad du åstadkommer, skulle jag aldrig kunna göra själv. Men "symbiosen" assetbyggare - routebyggare verkar fungera bra ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.
Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början. Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen. Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo gör det! De allra flesta spår är urgamla "Chunky mesh", glöm dom.
Det enda spår med betongslipers som ser bra ut och uppfyller normerna är CNN Concrete 02, prova den! Jag kanske gör ett PT-spår med betongsliprar och pandrolbefästningar vad det lider men dit är det långt !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har letat så ögon blöder - men tjii. Närmast kom jag till CNN som, påstår man, har byggmaterial lämpligt för Mars.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det var nog jag som var trött i ögat igår.
det är ett kinesiskt spår som heter CHN Concrete 02, och inget annat - inbyggt i TS2010
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|