![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Grymt Lennart
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Det där, ser grymt bra ut.
![]() I länken nedan, så tror jag att det här är flygvapnets behållare Em som finns på ritningen. Bilden längst ner till höger, men då heter vagnen Ou och har styrskenor för 8 tankar. http://www.märklintåg.se/anlaggninga...ulltank_70.jpg
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... SJ hade fem typer. Ni kan läsa lite om dem här:
(Slottsbehållaren är av typ Dt och ägdes av Slotts). Jag tror Cementa ägde några av typ Em också?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Funderade hur i helskotta dom fick plats med 8st Em på vagnen innan jag kopplade att det ska vara Dc-behållaren.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det var nog inte Dc utan frygvapnets egna behållare för flygbränsle, de var sannolikt bara 1,3 m breda (alltså diameter 1,3 m).
Nu fortsätter arbetet med ytterligare laster till Oubhl. Mesherna är klara, så nu vidtar ett intensivt tex- och map-arbete (UWV=Usch Wilket Vansinne enl. Sealpower). Dtl var lätt fixad av befintlig Dt Slotts! Alla laster till Oubhl kommer att börja med BH så de blir lätta att hitta (Det fanns en tysk vagn med två "kulor", BR uc? som kallades "Anita Ekbergs Wagen", undrar vaffö?). På en tysk sida hittade jag bild1, där man kan se var SJ fick sin devis "Från Dörr tiil Dörr" ifrån!. Om nån har nån info om dessa BeHållare ... HÖR AV ER!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-07-07 klockan 22:43. Anledning: Vidare behållare... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Fasen nu vill man ha igång Trainz igen, synd att datorn la av och känns inte motiverat att köra på en lånad dator.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Trevligt med lite storbehållare! På Ohsabanan (spårvidd 600mm) under brukstiden gick det tåg med storbehållare. Man hade några flakvagnar som var anpassade för att kunna lasta två behållare var.
Här finns lite fakta på föreningens hemsida: http://www.ohsabanan.com/sv/vagn36.php En bild som visar en av flakvagnarna lastade som det såg ut på brukstiden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26659 Lite fakta om storbehållare på smalspår: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=112714 Om du är intresserad lan kan jag försöka gräva fram några bättre bilder på de två storbehållarna (verkar vara typ Em) som idag finns bevarade i Ohs Bruk.
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|