![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Vagnarna som blev tjänstevagnar blev det på 50-60-talet och då hade många av vagnarna fått en ny typ av tak med avskurna takändar som jag saknar ritning på. Dessutom så sattes lanterninfönster igen, och likaså vanliga fönster. Tyvärr så är det dåligt om referensbilder på sådana vagnar och ritningar vet jag knappt om det ens existerar då de nog kunde vara mer eller mindre spontant ombyggda. Som du nog märkt vi det här laget så vill jag alltid att det jag bygger skall vara så likt verkligheten som möjligt, så att bara hitta på något är inget för mig. Dessutom är dessa vagnar långt efter min intressesperiod som är runt 1900-1930, så jag har inget intresse av att lägga ned tid på att bygga tjänstevagnar. Hoppas att du har överseende med detta!
![]() I övrigt så har jag jobbat lite i skymundan, men jag tänkte posta en liten uppdatering då det är lite dött här på forumet just nu. Jag har beslutat att DFo är den sista vagnen, så totalt kommer etappen att innehålla 8 vagnar, ABo1/Ao, Bo3, BCo1/BCo3, BFo1, Co1, Co5, CFo1 och DFo1. Jag har sedan sist gjort klart alla extra texturer, samt i princip skrivit klart dokumentationen. Just nu ska jag lägga till funktionalitet för att kunna byta texturer på själva vagnarna, samt skriva lite specialscript för att vissa av vagnarna skall kunna byta belysningstyp beroende på vilken textur man väljer, precis som på ABo3 från förra etappen. Sedan skall allting bara testas lite till och sedan så är det bara att släppa lös vagnarna på era banor! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Håller precis på att ladda upp cdp-filen, så alldeles straxt kommer etapp II till download!
![]() Har för övrigt lyckats lösa smoothingproblemet som Lan klagade på som gjorde att sidorna på korgen blev lite kantiga, så numera är de släta och fina!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tack Tomas, för dessa trevliga vagnarna.
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till Korvtiger och vovven47,
som gjort det möjligt för oss att köra tåg som de såg ut när tåg fortfarande var TÅG !!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]()
Det är bara att tacka å bocka, och njuta av mästerverken
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Eftersom frågan kring beröm verkat kommit upp hos våra simulatorvänner i Railworks forumet så kände jag att jag ville lägga in en klapp här till Korvtiger.
![]() Har laddat ner vagnarna och de är väldigt fina. Inspirerande är de också - jag försöker själv lära mig Blender nu efter att hela mitt (lilla) modelleringsliv använt en annan mjukvara så det är skönt att se vad som går att åstadkomma av någon som kan mjukvaran. Så stort tack för det här Korvtiger! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Tackar för glada tillrop!
![]() Spyfrog: det är bara att bita ihop, inlärningsperioden är alltid jobbigast. Men eftersom du kommer ifrån ett annat 3D-program så slipper du i alla fall att lära dig modellering från grunden, så det är bara att lära sig var alla knappar sitter i Blender! Kan också tipsa om att köra en nyare version av Blender och inte gamla 2.49b som jag använde på den tiden jag skrev Blenderguiderna för Trainz om du inte gör det redan. Det har hänt så mycket bra grejer i Blender sedan dess, ångrar lite att jag aldrig bytte upp mig från 2.49b förrän jag började med plåtvagnarna för ett halvår sedan och gick upp till 2.71. (Fast jag har vid sidan av kört ett 10-tal versioner av 2.5, 2.6 och 2.7, när jag gjort annat än modellerat till Trainz) Nu när etapp II är klar så kan vi väl lika gärna fortsätta med etapp III, plåtklädda tvåaxliga vagnar. Först ut är C3d, ett littera som nog klingar bekant: ![]() C3d 2046 Vagnstypen har jag nämligen redan byggt i mitt teakvagnsprojekt. För C3d var en vagnstyp som tillverkades mitt i skarven mellan de plåtklädda boggievagn modell-1891 och de teakklädda vagnarna utan lanternin som kom på 1910-talet. De första C3d som tillverkades 1911 var därför klädda med plåt som tidigare vagnar var, men saknade lanternin och hade en korg- och takutformning som mer påminde om teakvagnarnas. Det tillverkades 75 vagnar med plåtklädsel under de första 3 åren, därefter fram till 1915 så tillverkades det inte mindre än 200 C3d med teakklädsel, i det utförandet som vi såg i teakvagnsprojektet. Därtill tillverkades ju sedan C3e och C3g i respektive ett 70-tal vagnar (dock var alla dessa teakklädda), så man kan verkligen säga att C3d/e/g var en vanlig vagnstyp. I början gick vagnarna i all slags trafik, även på stambanorna men mot 20-30-talet hamnade de mest i vanliga persontåg och framförallt i lokaltåg/pendeltåg. Till exempel så bestod Pt 297 mellan Stockholm och Huddinge(?) den 9 december 1929 av 9 stycken C3d/e vagnar (varav 2 plåtklädda C3d), en Co5 och tre äldre C3a/b vagnar: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=37772 Det var annat än pendeltågen som de kör med idag! Vagnen på bilden, C3d nummer 2046 tillverkades på Södertälje verkstäder 1912 och bilden visar hur vagnen lär ha sett ut vid leverans. Den skrotades 1966.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|