| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2007 
				
				
				
					Inlägg: 818
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Till slut har jag fått tid att provköra senaste versionen av Trollhättan och det är verkligen ett imponerande bygge! Ser verkligen fram emot att kunna köra på en längre sammanhängande sträcka med omgivande landskap.  
		
		
		
		
		
		
		
	  Som ruttbyggare själv vet jag dock hur mycket jobb som krävs så jag är allt annat än avundsjuk på uppgiften att bygga vidare. ![]() Jag har gjort lite observationer: 1. Vägskydden: Kul att se att dom verkar funka även på "krångliga" ställen med flera spår osv. Jag märkte att dom flesta saknar orienteringstavla. Vissa har orienteringstavla med en sifferskylt som jag antar är avstånd i meter till korsningen. Såna skyltar har jag aldrig sett i verkligheten men det kanske förekommer? Flera vägkorsningar har ljussignal bara på ena (högra) sidan om vägen. I verkligheten sitter det nästan alltid signaler på båda sidor. Här t.ex: https://www.google.se/maps/@58.36660...4jMg!2e0?hl=sv 2. Det finns stora skogar med en gran som om jag minns rätt heter "Tree Fir Near". Den är ganska detaljerad och alltså tänkt att stå nära spåret. Om du har en stor skog är det nog bättre att använda träd som är tänkta att visas på medelavstånd. 3. Nu är jag ingen expert på området men så vitt jag förstår ska orienteringstavla för huvudsignal normalt sitta ca 1 km före signalen och samma gäller för orienteringstavla för lägre hastighet som sitter 1 km före hastighetsbegränsningen. I rutten hittar jag en del tavlor på avstånd om 1,5 km eller mer. Det kanske är rätt men jag tänkte att jag skulle nämna det i alla fall.  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack Hgv för uppmärksamhet! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Orienteringstavlor till V-skydden på vissa ställe har jag satt upp sifferskylt, orsaken tavlan står nära vägskydd. Vänstra X-signalen saknar, ja, det var problem då. Jag ska prova placera dem och testa. Orienteringstavla till HD står mellan 1.5 - 2 km före HD orsaken hög hastighet på spåret (200km/h) och ensamt RC1 1019 bromsas fullt så bromsträckan blev drygt 1.5 km långt.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			Nu är rutten uppdaterad och finnes i min signatur "RW-Trollhattan och Bergensbanen Beta". Sträckan mellan Lödöse Södra och tunneln är färdig! Trevlig resa!  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
			MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2015-02-20 klockan 20:00.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2005 
				Ort: Sävsås, Hyltebacken 
				
				
					Inlägg: 422
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Trevligt, ska ta en titt på detta senare i helgen  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mange  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Jag sökte många olika kartor för att få koll på spåren med växlar från Lödöse mot Göteborg. Finns dessvärre inte nå´n karta alls få tag på. Så jag kan inte lägga mer spår förrän jag får se de senaste kartuppdateringar. Vore tacksam om någon här som hittar bra karta.   Helst med flygfoto.
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 420
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Prova att fråga på Postvagnen om någon kan hjälpa med karta  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | |
| 
			
			 Tidigare mrdaddydj 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Erik.H  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Jag hittade färdig flygfoto karta från Lantmäteriet. Den använder koordinatsystem SWEREF 99 TM och RailWorks använder WGS84. Helt olika! Ni kan kolla här: http://kso2.lantmateriet.se/# Omvandlingsidan: http://rl.se/rt90  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
| Taggar | 
| rw-rutter | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |