![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#32 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Intressant att höra att du använder "assets" som ingår i TS2015. Eller TS201x eftersom det finns varianter på vad man får med, när eller i vilken form man köpt TS. Det kan ju som sagt variera. Men nu till den s.k. "klon", nämligen i vilken utsträckning man skall använda assets i det egna ruttbygget som kräver att den som sedan ska köra rutten måste betala ett antal kronor för att köpa en rutt som innehåller de assets man använt. Jag hör röster om att sträva efter att använda "bara" eller "nästan bara" fritt nedladdningsbart material i det egna ruttbygget. Min egen erfarenhet av ruttbygge hittills är att jag är benägen att "gå din väg" och använda assets som ingår i de rutter som följer med TS201x (man får väl som ruttbyggare bestämma sig för någon version) Jag vet att jag kanske sticker ut hakan med detta men efter de oändliga timmar jag ägnat de senaste månaderna åt att leta efter freeware assets som jag kan använda i min rutt. Och då menar jag inte de fantastiska sverige-specifika som tas fram av flera här på forumet. Snarare sådant som "clutter/misc", vegetation, vägar, vattendrag, etc som finns i stora mängder och av hög kvalitet i de "kommersiella" rutterna. Dessa timmar skulle jag istället skulle kunnat ägna åt att bygga på min rutt. Ett annat problem med att jaga freeware assets som jag insett är att om jag verkligen skulle bygga hela rutten på freeware assets så skulle den som vill köra rutten behöva ladda ned och fylla sin hårddisk med ett stort antal assets varav kanske endast en bråkdel behövs för rutten (t.ex. en italiensk asset-pack som innehåller ett par clutter-assets som är användbara osv.). Jag har gått igenom internet efter freeware-asset för att försöka hitta sådant som jag kan använda till historiska banor i Bergslagen och är redan uppe i ett 50-tal "Providers" och ännu flera "Packs" (förutom de svenska och de större t.ex. UKTS FP, SAD och RCAP). Om det vill sig riktigt illa så är kanske länkarna brutna när väl rutten blir klar. Ja, frågan är vad man skall använda sin begränsade tid till. Jag är nog benägen att i större utsträckning använd assets från ett fåtal "köpe-rutter" om jag någonsin ska bli klar. Sedan måste jag instämma i hur viktigt det är att dokumentera (kartor, bilder, ritningar, etc.) för att rutten ska bli så realistisk som möjligt. Själv så har jag filmat och fotograferat (i bil eller gåendes) hela min rutt (rälsen är sedan länge borta) för att i mitt eget huvud få en bild av hur jag vill att det ska se ut (sen får vi se om det blir så). I mina funderingar över nästa rutt (nån gång i framtiden) så tänker jag nog välja en rutt främst utifrån att det finns bra dokumentation tillgänglig eller att jag har möjlighet att själv dokumentera. Sedan är det ju det här med 3-D bygge. Jag är själv i den där första jättelika uppförsbacken med att lära mig Blender, men jag inser också att om rutten ska bli riktigt bra så måste jag skräddarsy ett antal objekt. T.ex. bruksmiljöer från början av 1900-talet. Men det får bli i ver 2 av rutten. Ja, det här var lite tankar kring ruttbygge som jag blev inspirerad av när jag läste granders inlägg och i min frustration över att aldrig bli klar. ![]()
__________________
_____________ MVH Stenne Kör TS2015 Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ) |
|
![]() |
![]() |
Taggar |
rw-rutter |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|