![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
|
![]()
Har nog stött på ett litet bekymmer är jag rädd för plogen på loket tar alltid texturen från original loket och inte från texturen man väljer i gruppen. Så antingen om jag ändrar till en sliten färg i lokets original textur så passar det inte med ljusare lok, och väljer jag originalfärgen skär det sig med slitnare lok
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Ang plogar så tycket jag personligen att dom kan vara lite "skitiga" oavsett om loket ser rent ut eller inte, för det krävs inte mycket för att dom ska bli smutsiga.
Här är ett exempel på två Da lok som är relativt rena men med plogar som man inte kan avgöra om dom är röda eller gråa ![]() http://i50.tinypic.com/2113p55.jpg Dessutom så kan du tydligt se där att färgskillnaden på lok och vagnar som du var inne på förut, att det även existerar i verkligheten. Dessutom så ger det lite liv i det hela tycker jag. ![]() Otroligt snyggt jobb med dessa texturer! Och fortsätt kämpa på! Med det så lägger jag nog ner det Da projekt jag höll på med för dom är inget emot dina. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem
|
![]()
Rely skicka dina så lägger jag till dem med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det går att fixa i config genom att tilldela en texture till varje plog. Då får plogarna den textur man väljer i propertytutan. Skall göra det på Da STL och visa här, så kan du sen göra det på alla lok.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem
|
![]()
så här många har det blivit hittills med olika patina så ska se om rely vill skicka sina så kan de komma med också
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Korvtiger har gjort en manual hur man hanterar texture-replacement på STL-material. På sid 4 beskrivs den teknik jag använt för Da STL.(bifogas). Tilläggen i Da config.txt är följande: norrlandsplog_0 { mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_dl { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } norrlandsplog_1 { mesh "sj_da_body/norrlandsplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_dr { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } plogar_0 { mesh "sj_da_body/plog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_dt { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } plogar_1 { mesh "sj_da_body/plog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_e1 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } gallerplog_0 { mesh "sj_da_body/gallerplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_ga { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } gallerplog_1 { mesh "sj_da_body/gallerplog.im" auto-create 0 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_gb { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } a_brygga { mesh "sj_da_body/brygga.im" anim "sj_da_body/brygga.kin" auto-create 1 att "a.groundzero" att-parent "default" effects { textures_ba { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } b_brygga { mesh "sj_da_body/brygga.im" anim "sj_da_body/brygga.kin" auto-create 1 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" effects { textures_bb { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } . . . . . a_torkare_0 { mesh "sj_da_body/torkare.im" anim "sj_da_body/torkare.kin" auto-create 1 att "a.groundzero" att-parent "default" animation-loop-speed 0 effects { textures_e2 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } } b_torkare_0 { mesh "sj_da_body/torkare.im" anim "sj_da_body/torkare.kin" auto-create 1 att "a.groundzero_rev" att-parent "default" animation-loop-speed 0 effects { textures_e3 { kind "texture-replacement" texture "body_da.texture" } } }
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
|
![]()
tackar skall testa detta
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
|
![]()
Så var det Sj F som fick 10 st i varierande färg ton och patina och återigen så hade Bengan mycket användbart material att bygga på
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser ju bra ut, ser att du varierat taknyansen också !?
Bifogar en bild på hur plogarna brukade se ut efter en tids körning: EDIT: Jag vill absolut inte komma med några pekpinnar till Rac, men mitt umgänge med GIMP (som jag inte kunde när loken byggdes) har lärt mig ett och annat. De sista 2 bilderna visar hur jag lagt på en bilinjär 50% transparent fyllning från gråbrunt till plogrött, snett nedifrån höger till snett upp åt vänster på plogfältet på en textur. Nåsta bild visar hur det ser ut på loket i Trainz:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-12-13 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Medlem
|
![]()
Jo är ju ganska stor skillnad på ett där taket är ny målat och det knappt gått någonting mot ett där det gått 10-15 och kol har släppt från strömavtagaren i alla år
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Medlem
|
![]()
De två första Sj Du/Du2 loken färdiga
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
|
![]()
Nu finns Sj Da, F och Ds i downloads --> http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...900#post292900
Sj Du kommer lite längre fram när jag har mer än 2 st helt klara ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]()
tjena rac_hammer hur går det med Sj Du/Du2 loken det har varit tyst om detta i flera dagar
jag hoppas att du jobbar vidare med dessa snygga Du/Du2 loken de är väldigt efter längtad i trainz,jag hoppas på ett positivit svar hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Medlem
|
![]()
Jo jag jobbar på dem men som många andra har det blivit mycket annat under jul här men de kommer innom en snar framtid
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|