Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-24, 08:49   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Gjort en rundbana över 3 bord och satt ut SJ S 1254 sway.

Drog upp vredet på max och loket kommer upp i 78km. Pulserandet och flimmret kvarstår.

Kört i DCC och inte i hyttläge. Kör oftast i detta läget, då jag föredrar att se dessa maskiner utifrån. Väldigt sällan jag är i hytten och har inte tänkt på, om det pulserar och flimmrar då också.


EDIT: Har nu även testat i både OpenGL och DirectX + varit inne i hytten och kollat (i DCC läge). Ingen skillnad. Jag Zoomade även ut från loket och upptäckte då, något som jag inte har tänkt på tidigare. När jag är in zoomad på loket, så pulserar / flimmrar hela bildskärmen. När jag zoomar ut från loket, så blir det som en Gloria runt själva loket bara. Så att resten runt omkring inte drabbas av själva flimmret. Ungfär som på bilderna.

BILD 1. Hela skärmen flimmrar.

BILD 2 & 3. Ungefär bara innanför det röda, som det flimmrar till.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20140724_0000.jpg (68.7 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20140724_0001.jpg (74.5 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20140724_0002.jpg (101.0 KB, 91 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2014-07-24 klockan 09:49.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 10:09   #2
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Har upplevt detsamma som Bengan och andra med Vovvens lok, men om man kryssar för "stealla av loket", dvs alla rök- och ångeffekter slutar, upphör flimret på skärmen. Min slutsats är att det kan vara funktionen för rök och ånga som stör skärmen.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:08   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Har upplevt detsamma som Bengan och andra med Vovvens lok, men om man kryssar för "stealla av loket", dvs alla rök- och ångeffekter slutar, upphör flimret på skärmen. Min slutsats är att det kan vara funktionen för rök och ånga som stör skärmen.
Provade att ställa av loket efter ekv:s idé. När loket efter ca: 1 minut slutade ryka, så upphörde flimmret och återkom när jag ställde på henne. Så det är nog som ekv tror, att det är rök och ånga som stör, så att det blir ett pulserande flimmer runt loket.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 08:27   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Vet inte vad jag skall säga? Eftersom det fungerar för mig så är det
mer eller mindre omöjligt att testa ut ovan problem.
Jag har ju i tidigare inlägg skrivit om hur min PC är bestyckad
och med ett NVIDIA grafikkort + Windows 7 Home Premium Service Pack 1.

Ett förslag: Tag bort smoke15 containern i config och testa.

Layout NVIDIA systeminfo:
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 10:12   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Har testat att ta bort smoke15 i dom båda configarna. Samma resultat som tidigare.

Har du någon koll på, vad jag missar. Om jag backar tillbaka till en senare version, där jag inte har något flimmer / pulserande på skärmen runt loket.

Vad som har skett i uppdatering mellan dessa två uppdateringar. 2013-09-14 SJ S8 1646 (OK, inget flimmer) och denna version 2013-11-25 SJ S8 1646 (flimmer). Datumen är på ett ungefär, är från det datum som jag laddade ner den/dom ifrån. Kan vara att uppdateringen kom någon dag innan, så att jag inte har hunnit ladda hem samma dag.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-25, 16:27   #6
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej, Vovven, Bengan och LAn!
Skulle det inte vara en god idé om ni fantastiska ånglokskreatörer, Vovven och LAn, tillsammans kunde lösa problemet med "rök/ång"-flimmer? Vad jag har förstått ger inte LAns lok upphov till ett störande flimmer.

I all välmening
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-26, 08:51   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Jag är tämligen säker på att problemet ligger i SKRIPT filen och dess
TUNGA behandling av diverse operationer. Var själv lite osäker vad som
skulle hända när jag utvecklade nya features till ångloken.
Dock fungerar allt perfekt hos mig! Inga problem som andra tycks ha......

Läsvärd artikel:
http://dator8.info/10/2012/09/Hur-ma...kkort-RAM.html

Nytt i senaste skript var:
1. Ångpuffar jämte normal rökutveckling styrt via skript.
2. Hytten där man kan reglera sotare, cylinderutblås, och ejektorn med rökutveckling.
Detta finns inte hos någon annan.

Punkten 1 kommer jag kanske att ändra nån gång så att ljudet istället styr rökpuffandet.
Jfr mitt ångturbinlok.

Punkten 2 verkar vara minimalt intresse för. Varför vet jag inte?

Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att
det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till????

Dessutom måste jag i så fall kontakta Auran och få reda på hur de kombinerar grafik- resp
CPU minnen. Då blir det ett JOBB och för mig är detta en HOBBY, som man håller på med och
själv bestämmer vad göra och inte göra. När man tappar lusten så bara sluta. Enkelt.

Det bästa för er som det inte fungerar för är att ladda ned näst äldsta versionen av
resp. ånglok.
Vad ni tappar är endast punkterna 1 och 2 ovan och intresset för dessa är ju MINIMALT.

Nån gång kanske jag tar mig an punkten 1 och låter ljudet styra ångluffarna istället.
Mindre CPU/GPU krävande.


Jag skall emellertid jämföra de sista 2 versionerna av skript filerna men förmodar där är
100-tals skillnader.

Frågor:
1. Har ångturbinloket samma problem. Det genererar ju inga ångpuffar.

2. Flimrar det även när ångloket står still med ångan på?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009