![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Gjort en rundbana över 3 bord och satt ut SJ S 1254 sway.
Drog upp vredet på max och loket kommer upp i 78km. Pulserandet och flimmret kvarstår. Kört i DCC och inte i hyttläge. Kör oftast i detta läget, då jag föredrar att se dessa maskiner utifrån. Väldigt sällan jag är i hytten och har inte tänkt på, om det pulserar och flimmrar då också. EDIT: Har nu även testat i både OpenGL och DirectX + varit inne i hytten och kollat (i DCC läge). Ingen skillnad. Jag Zoomade även ut från loket och upptäckte då, något som jag inte har tänkt på tidigare. När jag är in zoomad på loket, så pulserar / flimmrar hela bildskärmen. När jag zoomar ut från loket, så blir det som en Gloria runt själva loket bara. Så att resten runt omkring inte drabbas av själva flimmret. Ungfär som på bilderna. BILD 1. Hela skärmen flimmrar. BILD 2 & 3. Ungefär bara innanför det röda, som det flimmrar till.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2014-07-24 klockan 09:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Har upplevt detsamma som Bengan och andra med Vovvens lok, men om man kryssar för "stealla av loket", dvs alla rök- och ångeffekter slutar, upphör flimret på skärmen. Min slutsats är att det kan vara funktionen för rök och ånga som stör skärmen.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Provade att ställa av loket efter ekv:s idé. När loket efter ca: 1 minut slutade ryka, så upphörde flimmret och återkom när jag ställde på henne. Så det är nog som ekv tror, att det är rök och ånga som stör, så att det blir ett pulserande flimmer runt loket.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Vet inte vad jag skall säga? Eftersom det fungerar för mig så är det
mer eller mindre omöjligt att testa ut ovan problem. Jag har ju i tidigare inlägg skrivit om hur min PC är bestyckad och med ett NVIDIA grafikkort + Windows 7 Home Premium Service Pack 1. Ett förslag: Tag bort smoke15 containern i config och testa. Layout NVIDIA systeminfo: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har testat att ta bort smoke15 i dom båda configarna. Samma resultat som tidigare.
Har du någon koll på, vad jag missar. Om jag backar tillbaka till en senare version, där jag inte har något flimmer / pulserande på skärmen runt loket. Vad som har skett i uppdatering mellan dessa två uppdateringar. 2013-09-14 SJ S8 1646 (OK, inget flimmer) och denna version 2013-11-25 SJ S8 1646 (flimmer). Datumen är på ett ungefär, är från det datum som jag laddade ner den/dom ifrån. Kan vara att uppdateringen kom någon dag innan, så att jag inte har hunnit ladda hem samma dag.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej, Vovven, Bengan och LAn!
Skulle det inte vara en god idé om ni fantastiska ånglokskreatörer, Vovven och LAn, tillsammans kunde lösa problemet med "rök/ång"-flimmer? Vad jag har förstått ger inte LAns lok upphov till ett störande flimmer. I all välmening
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jag är tämligen säker på att problemet ligger i SKRIPT filen och dess
TUNGA behandling av diverse operationer. Var själv lite osäker vad som skulle hända när jag utvecklade nya features till ångloken. Dock fungerar allt perfekt hos mig! Inga problem som andra tycks ha...... Läsvärd artikel: http://dator8.info/10/2012/09/Hur-ma...kkort-RAM.html Nytt i senaste skript var: 1. Ångpuffar jämte normal rökutveckling styrt via skript. 2. Hytten där man kan reglera sotare, cylinderutblås, och ejektorn med rökutveckling. Detta finns inte hos någon annan. Punkten 1 kommer jag kanske att ändra nån gång så att ljudet istället styr rökpuffandet. Jfr mitt ångturbinlok. Punkten 2 verkar vara minimalt intresse för. Varför vet jag inte? Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till???? Dessutom måste jag i så fall kontakta Auran och få reda på hur de kombinerar grafik- resp CPU minnen. Då blir det ett JOBB och för mig är detta en HOBBY, som man håller på med och själv bestämmer vad göra och inte göra. När man tappar lusten så bara sluta. Enkelt. Det bästa för er som det inte fungerar för är att ladda ned näst äldsta versionen av resp. ånglok. Vad ni tappar är endast punkterna 1 och 2 ovan och intresset för dessa är ju MINIMALT. Nån gång kanske jag tar mig an punkten 1 och låter ljudet styra ångluffarna istället. Mindre CPU/GPU krävande. Jag skall emellertid jämföra de sista 2 versionerna av skript filerna men förmodar där är 100-tals skillnader. Frågor: 1. Har ångturbinloket samma problem. Det genererar ju inga ångpuffar. 2. Flimrar det även när ångloket står still med ångan på? |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|