|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2014-01-28, 00:42 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2013 Ort: Järfälla, Sweden 
					Inlägg: 53
				 |  Ibland blir man glad för det lilla ... 
			
			Ja, jag vill egentligen bara berätta att jag äntligen tagit mina första stapplande steg i 3-D modellering Under någon månads kämpande och med hjälp av otaliga tutorials har jag tagit mig igenom de grundläggande stegen i Blender: Modellering, modifiers, unwrapping, UV-mapping och texturing. Blender är inte direkt intuitivt, så den första uppförsbacken när man tar sig an programmet är brant. Men när man väl har lärt sig användargränssnittet och lagrat de grundläggande snabbkommandona i minnet så är programmet riktigt roligt och framför allt snabbt, att jobba med. Jag har exporterat till .IGS, konverterat i Blueprint Editorn och lyckats få min första lilla "asset" att dyka upp i TS2014.  Det blev en liten vägövergång, än så länge med en enkel "färgpyts"-textur.  Nästa steg blir att jobba med riktiga texturer och normal maps. Min närmsta plan är att börja göra "clutter" som passar till svenska järnvägar i början på 1900-talet (träperronger, staket, stenmurar, etc.). Sedan blir det kanske gamla byggnader så småning om. Stenne | 
|   |   | 
|  2014-01-28, 01:28 | #2 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Sep 2001 Ort: Vendelsö 
					Inlägg: 4 502
				 |   
			
			Suveränt, ser finfint ut!    Välkommen till 3D-modellerandets förvirrade värld!   | 
|   |   | 
|  2014-01-28, 13:33 | #3 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Mar 2002 Ort: Trollhättan 
					Inlägg: 9 861
				 |   
			
			Va kul att det blev fler 3D-byggare!   Kan du möjligen göra svenska flaggor? Vanlig flagga och vimpel?   | 
|   |   | 
|  2014-01-28, 17:40 | #4 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2013 Ort: Järfälla, Sweden 
					Inlägg: 53
				 |   Citat: 
  Beställning redan, oj oj. Jag hoppas du inte menar en animerad, för det är jag långt ifrån. Men, en flagga behöver jag säkert också till min BKJ-rutt, så jag skall titta på det så småningom. Men, som sagt, först behöver jag lära mig mera om texturering och framför allt om olika shaders (den där guldknoppen längst upp skall nog ha en särskild shader), parent/child strukturer och mera avancerad UV-mappning. Stenne | |
|   |   | 
|  2014-01-29, 12:08 | #5 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Sundsvall, Sweden. 
					Inlägg: 6 922
				 |   
			
			Det var en bra början och fint att du riktar in dig på äldre objekt. Träperronger är kanon! Kan du göra nån grusperrong också?
		 
				__________________ Mvh Pirpen | 
|   |   | 
|  2014-01-29, 18:01 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2013 Ort: Järfälla, Sweden 
					Inlägg: 53
				 |   
			
			Tack! Ja, en grusperrong ligger också högt upp på min lista. Många äldre stationer hade ju vid stationshuset en grusperrong med en kant av stenblock och sedan smala träperronger mellan spåren, så det ligger som sagt högt upp på listan. Stenne | 
|   |   | 
|  2014-01-28, 17:33 | #7 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2013 Ort: Järfälla, Sweden 
					Inlägg: 53
				 |   Citat: 
  Stärkande också att höra att det inte bara är man själv som är förvirrad. Det gäller väl bara att ha någon sorts kontroll på förvirringen och verkligen ta ett steg i taget. Stenne | |
|   |   | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |