![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]() Citat:
Tror att du skrev själv att du hade problem i Tehachapi lutningen där du fick använda luftbromsarna. Dessa måste man använda med säkerhet om det är stopp i signalerna för de dynamiska bromsarna går bara till ca 5 mph. Jo jag vet att tomma timmertåg går väldigt tungt (tyngre än lastade) pga gavlarna på vagnarna (rena stormen när dessa tåg passerar en) Det var därför jag sa Ståltåget som är litet luftmotstånd på. Följde med min pappa (före detta lokförare) på ett sådant tåg på 80 talet (vi rullade i 4 mil då) Men i låga hastigheter så spelar inte luftmotståndet så stor roll. I filmen går det 30mph (48 km/h) och det är passagerare tåg ändå får man använda loket för att inte tappa hastigheten. Men i mitt eget test med tungt fullastat koltåg i 40 km/h så skulle det ha rullat på som bara den men det gjorde det inte, så det är är stora problem med fys motorn här. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ I purshes uppgifter om rullmotstånd så om jag räknat rätt mellan bil och tåg så rullar tåget 15 gånger lättare än bilen ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ När jag tittade igenom pursche uppgifter om blueprint så verkar det finnas friktions uppgifter på engine men jag hittar inget i wagon om sådana uppgifter. Är det därför att vagnarna går tyngre än loken? Man har använt något generellt värde för vagnarna som är för tungt (bilars friktions värden typ) Då lär det nog vara svårt att få till det om man inte kan ändra vagnars friktion. Man får köra bara med lok i framtiden..... Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 17:59. Anledning: rullmotstånd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Vad händer om du gör ditt eget test med bara loket?
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
..............
Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 17:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Fysiken i Railworks var värre än jag hade trott
![]() ------------------------------------------------------------------------- Har gjort en massa tester i en 8 promilles utförsbacke ned mot Cutbank (kör mot väster) (Marias pass) idag. Jag har kört fram och tillbaka med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig Tåget var 2 st ES44 (4400 hk var*2=8800 Hk totalt) Jag hade 32 fulla Kolvagnar =ca 4500 ton. Med lok ca 4800 ton Det blir 2 hk/ton på detta tåg Fakta. Hela tåget i 8 promilles lutningen vid testerna. ------------------------------------------------------------------ Test att köra i 10 mph Nerför. . Tåget tappar i hastighet, för köra med 13 % motor för att hålla hastigheten Uppför Uppför så behöver jag bara köra med 13 % motor för att hålla hastigheten dvs likadant som i nerförs backen ------------------------------------------------------------------------ Test att köra i 20 mph Likadant som i testet i 10 mph dvs åt skogen ----------------------------------------------------------------------- Test att köra i 30 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth ---------------------------------------------------------------------- Test att köra i 40 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth I verkligheten hade aldrig koltåget orkat hålla 40 mph i en 8 promilles lutning med 2 hk/ton Jag gissar 15-20 mph med 100 % motor. --------------------------------------------------------------------- Test med ett lok bara (dvs det loket jag kör) Här blev det väldigt annorlunda ,bra Stod stilla först sen lät jag det rulla upp. Den ökade hastigheten till 60 mph Accelerationen mellan 3 till 4 Mph tog det 13 sekunder Accelerationen mellan 50 till 51 Mph tog det 16 sekunder. Så det var kanske friktionen luftmotståndet att det ökade mindre på slutet. För info så hjälpe jag till med motorn för snabbare acceleration ibland men vid mätningarna så var den avstängd (jag gjorde 7 mätningar mellan 1 till 60 Mph) ------------------------------------------------------------------- Slutsats . Det är åt skogen Hur kan tåg inte rulla i nerförsbackar med vagnar så att man måste hjälpa till med loket 13 till 25% av motorkraften. Men med samma motorkraft kan man köra uppför!!!!. Tåget går lika tungt nerför som i uppförs backar i många fall Men med bara lok och (och förmodligen motorvagnar) så beter sig det ganska normalt. Så problemet verkar ligga hos vagnarna åtminstone nerförbackarna Varför tågen går så lätt uppför kan man undra. Verkar som vagnarna och kanske loken inte vet om vad tyngdkraft är. (Äpplet faller ned mot jorden) Nu förstår jag bättre varför jag tycker att tågen beter sig konstigt när jag kör Railworks, tågen följder inte tyngdlagen. PS varför det blev annorlunda nu idag än testet i går vet jag inte. Igår så hade jag samma tåg men det rullade faktiskt i nerförsbacken (men väldigt dåligt). Enda skillnaden är att jag då startade direkt från scenario editorn när jag gjorde ordning tåget DS ![]() ![]() Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Nu fungerar tågen i Railworks igen som de ska.
Jag provade med en annan vagn men med samma lok då gick tågen tungt uppför och rullade nerför. I Cutbank (samma backe som tidigare tester) så rullade jag från 0 Mph till 73 Mph i backen utan lok ingripande. som mest accelererade 1 Mph på 9 sekunder. Kolvagnen (i tidigare tester) som inte rullar nerför och går lätt uppför (Kolvagnarna bromsade i samma backe till stopp....) heter "mp coal hopperl gondola red" som jag sedan lastade med kol (ganom att markera vagnen och i högra fliken markera i ruta) Den nya vagnen som redan var färdiglastad och som fungerar bra heter "mp centrebeam1 loaded" Skulle vara intressant och veta skillnaden på dessa vagnar. Ska försöka kolla i Blueprint på dessa vagnar i morgon. eller har det med lastningen av kolvagnen (markera ruta) där det skiter sig Skulle gissa att det är många vagnar som beter sig som kolvagnen och hittar man felet kan man ju fixa till dessa. Men överhuvudtaget så var det ett bra att inte hela simulatorn är åt skogen utan bara vissa vagnar som beter sig konstigt! Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-24 klockan 08:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 858
|
![]()
Intressant det här!
Har du skrivit till RailSimulator-forumet om det här? I så fall ska ju vagnbyggaren ändra på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Nä
Har för lite på fötterna tycker jag just nu. Ska försöka reda ut skillnaden mellan vagnarna men det är inte lätt. Vore bra om andra också kunde hjälpa till här. Så jag brottas nu med blueprinteditor2 och andra editorer rwtools men jag tror att informationen ligger i coal_hopper.bin sen gäller det att förstå den.... Men nu förstår jag varför det blir så tokigt när man är ute och kör , räcker ju att 30-50 % av vagnarna beter sig fel så blir ju körkänslan helt fel. Men vagnarna jag använder är ju Railsworks egna, den kom med Marias pass. Undrar hur många vagnar som beter sig fel i Railworks....... Men som sagt när jag var ute i natt med de rätta vagnarna så kändes tåget helt rätt förutom då tågbromsarna (känt fel) men tåget rullade på i nerförsbackarna (så att man fick bromsa) och gick tungt i uppförs backarna (ned mot 16 Mph 10 promille). Jag hade 3 lok och 100 vagnar "mp centrebeam1 loaded" Så nu är jag mycket mer positiv gällande Railworks framtid. Man ska kanske beställa Stevens pass ändå... |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|