|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  2013-09-16, 12:37 | #46 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Uppladdning på G ... 
			
			... sista okulärbesiktningen pågår för fullt. Jag har skruvat och mixtrat med texturer, mappningar och reflektioner både i GIMP och gmax och börjar bli nöjd. Lok och boggier är väldigt små för att vara så detaljrika, gamla J-hytten och det delikata ångloksljudet är dock för stora att ladda upp så de kommer att finnas på min Dropbox. Några avslutande bilder från okulärbesiktningen:
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 15:07 | #47 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2009 Ort: Stockholm, Norrort 
					Inlägg: 265
				 |   
			
			Du är fantastisk på bara knappt två veckor har du gjort detta ånglok.  Det blev så vackert att det finns inget ord för det!   
				__________________ Mvh RobertE. | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 15:29 | #48 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Kan inget annat än att instämma med föregående talar.
		 
				__________________ Bengan | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 19:31 | #49 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Tack Robert och Bengan ... 
			
			... loken finns nu i Download    
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 20:50 | #50 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 1 062
				 |   
			
			Tusen tack för dessa oerhört vackra lok!      
				__________________   | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 21:04 | #51 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Tackar för detta, Lennart.   En fråga bara. Tänker du hoppa över texturegroup denna gång? EDIT: Hade bara laddat ner och inte installerat loken, när jag skrev ovanstående om texturegroup. Texturegoup är med, men det är den för J-loket. SJ_J_texturegroup kuid:67375:100042. Är detta korrekt, att du använder samma texturegroup till dom båda loken? 
				__________________ Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-09-16 klockan 21:20. | 
|   |   | 
|  2013-09-16, 21:56 | #52 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 jag använder den ju inte som Texturegroup men den måste vara med för att Svenolovs STLMotorVehicle skall funka ! Kan naturligtvis klona den och döpa den till Y3_texturegroup men om man skall använda den för texturbyte måste skriptfilen ändras. 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2013-09-16, 23:28 | #53 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			LAn! Du kör Y3 med fel bränsle. Jag tror att du har bytt ut kol mot flytande väte eller vad man nu kör Saturnus-raketen med. Körde henne i cab-mode. Det gick åt helsicke; sprängde stoppbocken och slog världsrekordet i längdhopp. Funderar på att låta Y3 utmana BJ O i ett 100-meterslopp. Tror dock att ingen arrangör ställer upp - oddsen är för dåliga. Utseendemässigt är loket formidabelt, innehållsmässigt tveksamt. Återkommer. Nisse | 
|   |   | 
|  2013-09-17, 07:29 | #54 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2013-09-17, 09:09 | #55 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			Bra, jag avvaktar. Loket har sådana kvaliteter att jag ämnar lägga fast det i banan - ÅmÅJ - som så småningom läggs ut. Y3 har trafikerat banan och finns i dag - under annat nummer - i museibanans ägo. En annan sak; för att kunna köra loket krävs J-lokets hytt. En länk hade kanske varit bra för de som inte har hytten. Nisse | 
|   |   | 
|  2013-09-17, 09:36 | #56 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Länken finns ju !!!!!
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2013-09-17, 16:14 | #57 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Trainz Shit ... 
			
			... engine specen kan jag utforma så att loken blir gott körbara i både DCC och CAB men det finns ett STORT PROBLEM i CAB-mode: Loket går inte att köra bakåt       . Med Reversern i back så händer inget när man öppnar Regulatorn      . Är detta nåt generellt för mina hytter eller har nya problem tillstött (har för mig att det fungerade förut ???). Tacksam för idéer om detta !!! En något frustrerad: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2013-09-17, 18:18 | #58 | 
| Medlem Reg.datum: Apr 2005 
					Inlägg: 72
				 |   
			
			Otroligt läckra ånglok. Varmt tack! Tycker att du denna gång alldeles särskilt lyckats med ett fantastiskt realistiskt ljud! Sedan kanske man får vara lite försiktig med pådraget, men det lär man sig nog snabbt.
		 | 
|   |   | 
|  2013-09-17, 23:02 | #59 | |
| Medlem Reg.datum: Feb 2009 Ort: Västerås 
					Inlägg: 1 898
				 |   Citat: 
 
				__________________ //Joakim Wahlberg | |
|   |   | 
|  2013-09-18, 18:31 | #60 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Tack Jockes ... 
			
			... jo då det går att köra både bakåt och framåt med det var mer som att köra dragster   . Normalt regleras svenska ånglok med Omkastarskruven i kombination med Regulatorn. Förarventilen tar man till när den behövs. Sagt och gjort, det gäller att göra en hytt som fungerar enl. dessa principer och jag är på god väg   Var tvungen att göra en riktig omkastare istället för spaken. Regulatorn är tills vidare samma. Omkastaren går att vrida många varv för att ställa in graden av fram- och backgång från 100% back till 100% fram. Likaså går Regulatorn att reglera i små steg från 0 till 100% fyllning. Att lära sig köra med Omkastare-Regulator tar tid med det går  Några hyttbilder som illustrerar tekniken (ge akt på HUDden): 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2013-09-18 klockan 21:05. Anledning: Fel namn Injektor skall vara Regulator !!!! | 
|   |   | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |