![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...a=S10&typenr=0 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=72120 Det här med privatbane littra är ibland lite förvirrande tycker jag. Olika bolag med olika lok kan ändå ha samma littra. Som här i fallet med Y3. Det fungerade ju eftersom privatbanorna inte hade något gemensamt littrasystem. En till länk som sammanfattar Y3 loken mycket kort: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/%...lok+littera+Y3 För att kommentera modellen: Som vanligt mycket snyggt lan! Lite mindre tanklok av den här storleken är alltid trevligt. Och som Jockes skrev, fina texturer ![]()
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... SWBs Y3 hade sluttande tankar fram och annan hyttprofil m.m.
TGOJs Y3 hade axelföljden 1´C och mindre hjul, andra domer och tryckluftspump mm. Nu koncentrerar jag mig på BJ Y3 och SJ S5 och "skiter" i andra varianter. Ni får gärna spåna vidare men utan mig !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... på hyttens framgavel sitter, vad jag tror är matarvattenledningar från tankarna till påfyllning av pannan (?). Dom är karaktäristiska för BJs Y3or.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... var de små "söta" taken över de bakre fotogenlyktorna.
Vedskylet tillkom väl under andra världskriget när tyskarna torpederade de engelska kolbåtarna innan de nådde Göteborg.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Det vackra loket mår inte bra i dag - eldstadens främre del godkändes inte vid besiktning. Men i Sunne väntar originalpannan - och den är reviderad! Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... intrimmningen av Y3 och S5 har gått tämligen problemfritt
![]() Loken har J-lokets hytt som passar utmärkt och ångljudet är J_Ke_N. Domkrafter, plogar och vedskyl är valbara. Dörrar och fönster är öppningsbara via propertyruten men öppnar även vid stationsuppehåll. Även i övrigt full STL-standard. Ett par bilder på loken vid B&Bs, numera vattendrivna, sågverk (f.d. Linghed Ångsåg av bjornl). Sista bilden visar det tysken kallar "Volldampf bei Nacht" ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kan göras på två sätt.
Om man inte ämnar angöra nån station med passagerarstöd kan man i propertyrutan öppna dörrar och fönster på ena eller båda sidor (var säkert vanligt heta sommardagar då det väl blev oliiiiidligt varmt i hytten. Om man angör en passagerarstation så stängs dörrarna på den sida som är mot perrongen efter 30 sek. Bilden visar hur det ser ut ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Väldigt snyggt!! Har försökt hitta saker som ser konstigt ut på dina bilder, men kan inte finna något (ska man se det som bra eller dåligt...?
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men tyckte att ämnet vart intressant. Trodde inte att det var så stora skillnader på BJ, SWB och T.G.O.J.s Y3 ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
TACK Bengan,
Citat:
Nu först börjar jag få helkoll på hur man gör en drivboggi till ett ånglok. Det har tagit ca. 12 år men nu kan jag göra en på några dagar. Bilden visar lite av komplexiteten:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja.. inte förstod man mycket där! Men detta kommer verkligen bli snyggt i Trainz!!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... med "glänsande" resultat
![]() ![]() En byggares vedermödor, men problem finns ju för att lösas ![]() Jo men det hoppas jag också !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Bj har verkligen bra lokputsare!
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|