Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-12, 18:59   #1
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Tänkte höra om du också hade första versionen i tankarna med dubbla domer, så att hon ser ut som en kamel också. Så när jag kikade på ritningen för Y3:an, så såg jag att hon går lite snett neråt i framkanten, men på din bild så tycker jag att det ser ut som hon går rakt fram och sedan i 90 böj.

Synvilla eller har vi olika ritningar ????
Kan Bengans ritningarna inlägg visa en S10 (med SJ littra)? I så fall verkar det vara ett SWB-lok.
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...a=S10&typenr=0
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=72120

Det här med privatbane littra är ibland lite förvirrande tycker jag. Olika bolag med olika lok kan ändå ha samma littra. Som här i fallet med Y3. Det fungerade ju eftersom privatbanorna inte hade något gemensamt littrasystem.
En till länk som sammanfattar Y3 loken mycket kort: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/%...lok+littera+Y3

För att kommentera modellen:
Som vanligt mycket snyggt lan! Lite mindre tanklok av den här storleken är alltid trevligt. Och som Jockes skrev, fina texturer
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 20:50   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ack ja ...

... SWBs Y3 hade sluttande tankar fram och annan hyttprofil m.m.
TGOJs Y3 hade axelföljden 1´C och mindre hjul, andra domer och tryckluftspump mm.

Nu koncentrerar jag mig på BJ Y3 och SJ S5 och "skiter" i andra varianter.
Ni får gärna spåna vidare men utan mig !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 21:01   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 21:40   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895
Ja, just det, fast S5 1888 (och BJ 87)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 22:15   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Detaljer ...

... på hyttens framgavel sitter, vad jag tror är matarvattenledningar från tankarna till påfyllning av pannan (?). Dom är karaktäristiska för BJs Y3or.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Y3_4.jpg (57.7 KB, 121 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 22:25   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Andra karaktäristika för BJ Y3 ...

... var de små "söta" taken över de bakre fotogenlyktorna.
Vedskylet tillkom väl under andra världskriget när tyskarna torpederade de engelska kolbåtarna innan de nådde Göteborg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Y3_5.jpg (53.6 KB, 121 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 12:19   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej lan!
Är det detta lok du tänker på? http://www.svenska-lok.se/damp_solo....9&n=sj-s5-1895
Sticker emellan med lite järnvägshistoria. "Tottes lok", BJ 106, togs 1975 från Årjäng till Vislanda för skrotning. Efter ett privat initiativ köptes loket för 24.000 kr och släpades till Åmål. BJ 106 blev också grunden till Museijärnvägen ÅmÅJ

Det vackra loket mår inte bra i dag - eldstadens främre del godkändes inte vid besiktning. Men i Sunne väntar originalpannan - och den är reviderad!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 16:04   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Slutfasen är igång ...

... intrimmningen av Y3 och S5 har gått tämligen problemfritt

Loken har J-lokets hytt som passar utmärkt och ångljudet är J_Ke_N.
Domkrafter, plogar och vedskyl är valbara. Dörrar och fönster är öppningsbara via propertyruten men öppnar även vid stationsuppehåll.
Även i övrigt full STL-standard.

Ett par bilder på loken vid B&Bs, numera vattendrivna, sågverk (f.d. Linghed Ångsåg av bjornl).

Sista bilden visar det tysken kallar "Volldampf bei Nacht"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130914_0001.jpg (184.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130914_0003.jpg (164.3 KB, 100 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130914_0000.jpg (118.1 KB, 100 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 16:41   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Dörr och fönsteröppning ...

... kan göras på två sätt.

Om man inte ämnar angöra nån station med passagerarstöd kan man i propertyrutan öppna dörrar och fönster på ena eller båda sidor (var säkert vanligt heta sommardagar då det väl blev oliiiiidligt varmt i hytten.
Om man angör en passagerarstation så stängs dörrarna på den sida som är mot perrongen efter 30 sek. Bilden visar hur det ser ut
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130914_0003.jpg (146.0 KB, 103 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 17:07   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Väldigt snyggt!! Har försökt hitta saker som ser konstigt ut på dina bilder, men kan inte finna något (ska man se det som bra eller dåligt...? ).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 14:48   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... SWBs Y3 hade sluttande tankar fram och annan hyttprofil m.m.
TGOJs Y3 hade axelföljden 1´C och mindre hjul, andra domer och tryckluftspump mm.

Nu koncentrerar jag mig på BJ Y3 och SJ S5 och "skiter" i andra varianter.
Ni får gärna spåna vidare men utan mig !!!
Det gör du rätt i, Lennart.

Men tyckte att ämnet vart intressant.
Trodde inte att det var så stora skillnader på BJ, SWB och T.G.O.J.s Y3r och såg först nu, att även bakre löphjul saknas på T.G.O.J.s variant. Tydligen aldrig försent att lära sig något nytt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 16:45   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Aldrig försent att lära sig nåt nytt" ...

TACK Bengan,
Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Det gör du rätt i, Lennart.

Men tyckte att ämnet vart intressant.
Trodde inte att det var så stora skillnader på BJ, SWB och T.G.O.J.s Y3r och såg först nu, att även bakre löphjul saknas på T.G.O.J.s variant. Tydligen aldrig försent att lära sig något nytt.
... blir från nu mitt motto ! SWBs och TGOJs Y3 kan kanske "vaskas fram" när BJs är klar !?

Nu först börjar jag få helkoll på hur man gör en drivboggi till ett ånglok. Det har tagit ca. 12 år men nu kan jag göra en på några dagar.

Bilden visar lite av komplexiteten:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boggikonst.jpg (161.9 KB, 101 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 18:02   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Ja.. inte förstod man mycket där! Men detta kommer verkligen bli snyggt i Trainz!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 20:44   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 1:a utsättning i Trainz ....

... med "glänsande" resultat . Kollast och plogar åt h-vte, väl mycket guldglans, vita löpboggier och INGEN Drivboggi

En byggares vedermödor, men problem finns ju för att lösas


Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja.. inte förstod man mycket där! Men detta kommer verkligen bli snyggt i Trainz!!
Jo men det hoppas jag också !!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130913_0000.jpg (246.5 KB, 93 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 20:54   #15
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Bj har verkligen bra lokputsare!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009