Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-08, 12:16   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tre Kloner

finns nu i Download enl. dessa bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skopa.jpg (162.7 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg Gaffel.jpg (132.9 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg Timmerklo.jpg (165.7 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 12:27   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard STORT TACK till Bear ...

... för att jag fick "styckmörda" hans Baklastare, det har verkligen underlättat detta projekt

Sen kan jag nämna att det är relativt lätt för mig att "klona fram" ytterligare "pantographer" med andra laster och ev. andra redskap.

Som BM LM218 är nu är den skräddarsydd för användning vid ett sågverk.

Ni kan ju posta önskningar här så vidarebefordrar jag dom till Jultomten
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 12:47   #3
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Underbart fint jobb :-) en önskan på last till den vore lite vanligt blå/grå grus/makadamm/ballast ... Vore nice till spårarbeten osv :-)
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 13:19   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

VÄLDIGT!!! vackert arbete du utfört Lennart! Nu ska jag bara lyckas sparka igång Trainz...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 14:00   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack för berömmet!

rac-hammer - skicka mig en bild på den ballast du önskar så vidarebefordrar jag till Tomteverkstan !

Eftersom denna maskin har en insida som är synlig utifrån och en utsida som är synlig inifrån så kan man inte välja en vanlig driver om man vill köra i CAB-mode eftersom man hamnar inuti hans "tomma skalle" (neurologisk intressant men inte önskvärt". Jag har snickrat till en "Osynlig Lokis" som man kan använda och sätta upp i Edit Session-Driver Setup.

Den är tillagd i Download-tråden.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 23:24   #6
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Lite strul

Tack Lan för ett fantastiskt arbete!
Det uppstår ett litet fel då jag i en session försöker programera in en körväg för baklastaren. Lägger ut trackmarkers på det osynliga spåret och tilldelar baklastaren en lokis. Sedan är det meningen att baklastaren själv, alltså AI-drivern, under spelets gång ska köra baklastaren till de olika trackmrkers i en viss ordning - i en loop. Då kör AI-drivern baklastaren, men långsamt - mindre än 1 km/tim - fastän högsta default hastigheten är 65 km.

Felet beror kanske på att jag tänkt fel eller du har kanske hört om denna konstighet av någon annan? Det är kanske inte meningen att baklastaren ska betraktas som ett vanligt lok?
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 08:17   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Tack Lan för ett fantastiskt arbete!
Det uppstår ett litet fel då jag i en session försöker programera in en körväg för baklastaren. Lägger ut trackmarkers på det osynliga spåret och tilldelar baklastaren en lokis. Sedan är det meningen att baklastaren själv, alltså AI-drivern, under spelets gång ska köra baklastaren till de olika trackmrkers i en viss ordning - i en loop. Då kör AI-drivern baklastaren, men långsamt - mindre än 1 km/tim - fastän högsta default hastigheten är 65 km.

Felet beror kanske på att jag tänkt fel eller du har kanske hört om denna konstighet av någon annan? Det är kanske inte meningen att baklastaren ska betraktas som ett vanligt lok?
Det här med AI-körning har jag ingen koll på men det kan ha med enginespecen att göra. Om nån vet något så hör av er här! Skall kolla upp specen eftersom den inte alls är injusterad ännu. Maxhastigeheten var 25 kph på dessa baklastare.

Har skruvat på enginespecen, testa hur denna fungerar med AI-förare !
Bifogade filer
Filtyp: cdp BM LM engine v.1.cdp (6.1 KB, 63 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-09-09 klockan 09:12. Anledning: enginspec v1.1
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 18:11   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Kommande tillrättningar ...

... som blir till nästa uppdatering:

En bättre enginespec som fungerar i DCC, CAB och AI.
Gasreglaget skall få betydligt fler steg (30 st) så precisionskörning blir möjlig.
Bättre motorljud.
Det förskräckliga soundskriptet som stör nu skall tas bort.
Några fler pantografer med andra laster om jag får förslag och bilder.
En mer detaljerad hytt.

m.m.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-09-09 klockan 22:47. Anledning: fler saker
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009