Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2013, 10:41 AM   #1
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Quote:
Originally Posted by svenolov View Post
Nils, jag förmodar att du pratar om dom "gamla" scenery signalerna? eller kanske dom misslyckade trackside signalerna som vi gjorde för ett halvår sedan? eller har du kommit över en beta version av dom nya trackside signalerna som ännu inte är publicerade?

Vi får hoppas att det nya kommer att lösa ditt problem, och du kan väl vänta tills objekten finns tillgängliga innan du drar sådana drastiska omdömen. Det kanske löser sig när du provat dom nya tavlorna. Dom nya signalerna kommer efter det att ni alla har testat första beta versonen av tavlorna.
Exemplet handlade om Ekans förbättrade lutningsstolpar, modell Thomas. I övrigt gäller det samtliga Thomas´ signaler (Sv Tågskivorna) liksom Korvtigers Äldre orienteringsstolpe. Inget annat.

Det är riktigt att problemet kanske löser sig, är väldigt nyfiken. Fyra banor väntar...

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 04-10-2013, 03:03 PM   #2
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Är redan i farten med den första kilometerstolpen av 84!

Ett litet frågecken har dykt upp. Enligt manualen skall MM placeras 0,5 meter bakom objektet. Går man in i konfig-rutan och försöker ställa in MM i förhållande till objektet (B:et) så kan man inte justera mer än 0,25 meter. Räcker det?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 03:38 PM   #3
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Nils Blid View Post
Är redan i farten med den första kilometerstolpen av 84!

Ett litet frågecken har dykt upp. Enligt manualen skall MM placeras 0,5 meter bakom objektet. Går man in i konfig-rutan och försöker ställa in MM i förhållande till objektet (B:et) så kan man inte justera mer än 0,25 meter. Räcker det?

Nisse
Normalt sett ska du inte behöva göra denna justering. Du drar helt enkelt MM på vanligt vis till den plats du vill ha din tavla. Det räcker i dom flesta fall. Justeringen i djupled finns bara till för att finjustering, och den funktionen används endast om man placerar objektet mot ett annat objekt, t.ex. en morabrygga. Och detta görs bara om objektet hamnar några centimeter fel.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 04-10-2013 at 03:40 PM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 04:33 PM   #4
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Fortsätter att tjata på med frågetecken. Tänkte testa lutningsstolpe i ett synnerligen besvärligt läge. Ska jag då använda Ekans lutningsstolpar och ta bort Thomas gamla texturer?

Bättre att fråga än att göra fel.

Tack för svaret ovan; förenklar hanteringen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 04:43 PM   #5
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by Nils Blid View Post
Fortsätter att tjata på med frågetecken. Tänkte testa lutningsstolpe i ett synnerligen besvärligt läge. Ska jag då använda Ekans lutningsstolpar och ta bort Thomas gamla texturer?

Bättre att fråga än att göra fel.

Tack för svaret ovan; förenklar hanteringen.

Nisse
Du kan väl försöka STL 3.1 ITavla Lutningstavla äldre eller modern så får du se om de duger!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 06:12 PM   #6
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Du kan väl försöka STL 3.1 ITavla Lutningstavla äldre eller modern så får du se om de duger!
Har nog inte kommit med i paketet. Sånt händer.Får jag bara låna en äldre stolpe så kan jag testa i en skärning. Har lagt in KM-stolpar i en besvärlig enkelsidig skärning. Problem uppstod som vanligt, men efter ett stort antal knapptryck med olika kameravinklarlöste sig problemet något snabbare än vanligt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 07:18 PM   #7
hgkn
Medlem
 
Join Date: Mar 2003
Location: Kista, Sweden.
Posts: 768
Smile

Helt suveränt. Man tackar.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 04:49 PM   #8
RobertE
Medlem
 
Join Date: Sep 2009
Location: Stockholm, Norrort
Posts: 266
Default

Hej! Jätte bra jobbat!

En liten fundering angående modern hastighetsttavlan, från 170 till 200 finns inte på hastighets tavlan, då är det i stället en pil som pekar uppåt, finns även en pil som pekar nedåt, se bild.
Attached Images
File Type: jpg pil.jpg (65.9 KB, 479 views)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 08:19 PM   #9
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by RobertE View Post
Hej! Jätte bra jobbat!

En liten fundering angående modern hastighetsttavlan, från 170 till 200 finns inte på hastighets tavlan, då är det i stället en pil som pekar uppåt, finns även en pil som pekar nedåt, se bild.
Robert,
detta är intressant! Att hastighetstavlan går till 200 gör inget för det väljar man själv och "överskridande"- och "restriktions"-tavlor finns som Infotavlor både som kvadratisk och rombisk 350x350 mm som man själv kan montera under hastighetstavlan!

Men den runda tavlan har jag aldrig stött på hittills??? Är det en tilläggstavla eller är det själva hastighetstavlan som har denna bild ?

Kan du reda ut detta vore jag tacksam!

Både jag och Svenolov är mån om att allt skall bli rätt i slutändan!

Sånt här är hela vitsen med Public Beta !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 08:25 PM   #10
RobertE
Medlem
 
Join Date: Sep 2009
Location: Stockholm, Norrort
Posts: 266
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Robert,
detta är intressant! Att hastighetstavlan går till 200 gör inget för det väljar man själv och "överskridande"- och "restriktions"-tavlor finns som Infotavlor både som kvadratisk och rombisk 350x350 mm som man själv kan montera under hastighetstavlan!

Men den runda tavlan har jag aldrig stött på hittills??? Är det en tilläggstavla eller är det själva hastighetstavlan som har denna bild ?

Kan du reda ut detta vore jag tacksam!

Både jag och Svenolov är mån om att allt skall bli rätt i slutändan!

Sånt här är hela vitsen med Public Beta !

Det är själva hastighetstavlan.

Om du vill se mer så har jag en instruktionsbok över alla tavlor.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-10-2013, 08:28 PM   #11
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Mer att reda ut !!!

På bild två i denna post av Andelind:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....25&postcount=1

syns en gul U-tavla och en gul (förmodligen tåglängd) tavla. Dom jag gjort är blå, vita och vitgula som kanske är av äldre typ. De gula piltavlorna finns inte heller med i Tavelpaketet.

Den som vet något om dessa gula varianter kan väl tala om det i denna tråd!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:51 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009