Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-16-2013, 10:40 PM   #1
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default OpenRails Multiplayersession 16/2

Hej alla!

Även om en multiplayerfunktion har funnits en tid nu i OpenRails så har den inte riktigt hållit måttet. Men med den senate experimentella releasen så fungerar det mesta tillräckligt bra för onlinespel. Tänkte annonsera här och se om det finns något intresse för detta. Jag kommer hålla en server igång ikväll (16/2) och troligen även under dagen/eftermiddagen imorgon (17/2).

Vi kommer att köra på KMJ 4 med ett antal handplockade lok/vagnar som har testats med OpenRails och som fungerar bra. Detta också för att alla deltagare ska kunna se varandra korrekt. Det krävs en del jobb, men när man väl kommer igång är det riktigt roligt. Jag kommer sitta som trafikledare och även köra ett tåg om det finns tid.

Du behöver:
Se även OpenRails systemkrav: http://www.openrails.org/release.html
Consists kan du bygga själv, men se till att enbart använda ovanstående material!


För att det hela ska fungera behöver du göra en snabb ändring i kontrollpanelen.
Gå till Klocka,språk och nationella inställningar > Nationella inställningar > Ytterligare inställningar och ändra decimaltecken till ".", alltså en punkt.

Starta OpenRails som vanligt. Bocka i alternativet Multiplayer och tryck på Start.
Fyll i ett användarnamn samt IP-adressen och porten nedan. Lämna de andra inställningarna som de är.
Välj Client och sedan en path samt ett consist. Tid och datum hämtas från servern.

IP: 81.21.212.143
Port: 31000
Vi startar 22:45 och fortsätter ett par timmar.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 02-16-2013, 11:36 PM   #2
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Ny port är nu 30000.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 12:59 AM   #3
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Nu stänger jag för ikväll. Återkommer med ny info för imorgon.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 02:23 PM   #4
mikban
Medlem
 
Join Date: Jun 2009
Location: Danmark
Posts: 1,171
Default

När börjar nästa Session idag?
mikban besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 03:14 PM   #5
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default OpenRails Multiplayersession 17/2

Jag kommer eventuellt dela up resten av eftermiddagen/kvällen i två sessioner.
Men nu drar jag igång servern mellan 15:30 och 17:30 till att börja med, hoppas på en längre session ikväll.

IP: 81.21.212.143
Port: 30000
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 04:45 PM   #6
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Hej

Vad behöver man mera ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 05:14 PM   #7
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Det som står i första posten ska vara allt du behöver även idag.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 05:17 PM   #8
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Hej igen hor får man igång det hela ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 05:42 PM   #9
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Nu är sessionen stängd. Jag fortsätter senare och håller igång mellan 19:30 och t.o.m. tidigast 22:30.

IP: 81.21.212.143
Port: 30000
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 06:44 PM   #10
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Hej jag har laddat hem allt,hur gör man för att få igång OpenRails ja är en gubben på 57 år,jag är inte så bra på eng, det är inger mer till MS train man behöver ? för ja får det inte att fungera

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 10:09 PM   #11
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Stänger sessionen redan nu pga bristande aktivitet.

Quote:
Originally Posted by gubben50 View Post
Hej jag har laddat hem allt,hur gör man för att få igång OpenRails ja är en gubben på 57 år,jag är inte så bra på eng, det är inger mer till MS train man behöver ? för ja får det inte att fungera
Du måste försöka förklara bättre vad det är som inte fungerar. Jag förstår inte var problemet ligger.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-17-2013, 11:16 PM   #12
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Hej! var installera man dom olika sakerna

/john
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-18-2013, 11:24 PM   #13
jimsom
Medlem
 
Join Date: Jul 2003
Posts: 283
Default

Allt ska installeras som vanligt, alltså till MSTS. Men du startar OpenRails när du ska köra istället för MSTS.
__________________
/ jimsom
jimsom besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-19-2013, 03:21 AM   #14
Dm3
Medlem
 
Join Date: Feb 2002
Location: , , .
Posts: 269
Default

Va kul att ni kör lite multiplayer tillsammans!





Starkt jobbat jimsom!
Dm3 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-19-2013, 05:25 PM   #15
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default

Quote:
Originally Posted by jimsom View Post
Allt ska installeras som vanligt, alltså till MSTS. Men du startar OpenRails när du ska köra istället för MSTS.
Hej

I vilka mappar ska dom olika grejorna ligga ?

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 10:28 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009