Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-22, 19:19   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jo då

Förstlingen I hade från början spårvidden 891 mm men byggdes ganska snart om till 1435 när NEJ breddades. Kan säkert nån "kalenderbitare" reda ut. Men orginalritningen är för 891 mm och den tänker jag bygga efter!


Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Fast har inte Förstlingen spårvidden 1435mm? Förslingen II har ju nämligen det - för den har gått på Museispårvägen Malmköping några gånger! (891mm fordon är nog svåra att köra där...! )
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 19:29   #2
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Thumbs up

Kul med lite smalspårs grejer En av dom sakerna jag saknar till trainz är just 891mm saker
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 19:32   #3
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Förstlingen I hade från början spårvidden 891 mm men byggdes ganska snart om till 1435 när NEJ breddades. Kan säkert nån "kalenderbitare" reda ut.
You rang, sir?

Förstlingen - med spårvidd 891 mm - användes under bygget av NJ, Norbergs Järnväg, från 1853. Innan öppnandet 1856 hade man kommit på att 1188 mm nog var bättre och därför byggt om spåren till det och beställt nya lok. Förstlingen hade man då returnerat till Munktells Mekaniska Verkstad för ombyggnad till 1435 mm, för att användas vid bygget av den normalspåriga NEJ, Nora-Ervalla Järnväg. (NJ byggde man också om till normalspår 1876, bra tider för rallarna detta. )
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 20:04   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Erafjel,

det öppnar ju för en normalsårsvariant med hjulen utanför ramverket som Förstlingen 2. Undrar vilken ritning dom använde till den, och om man kan få tag i den. Skulle ju vara stimulerande!


Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
You rang, sir?

Förstlingen - med spårvidd 891 mm - användes under bygget av NJ, Norbergs Järnväg, från 1853. Innan öppnandet 1856 hade man kommit på att 1188 mm nog var bättre och därför byggt om spåren till det och beställt nya lok. Förstlingen hade man då returnerat till Munktells Mekaniska Verkstad för ombyggnad till 1435 mm, för att användas vid bygget av den normalspåriga NEJ, Nora-Ervalla Järnväg. (NJ byggde man också om till normalspår 1876, bra tider för rallarna detta. )
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 21:20   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag förutspår att dragkraften får DONJs Upland att framstå som Big Boy...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009