![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
|
![]()
Hejsan, efter långa funderingar har jag nu äntligen bestämt mig. Jag tror jag ska ge mig på att bygga min första modell till trainz. Och jag har bestämt mig för att det ska bli ett öresundståg.
Men, jag har aldrig byggt ett tåg till trainz innan, har bara byggt 3D-modeller för annat bruk och hoppas därför att jag kanske kan få hjälp här i forumet med saker som jag undrar m.m Jag har tänkt att modellen till en början ska se realistisk ut, både invändigt och utvändigt, och senare har jag även tänkt att hela tåget ska bli mer realistiskt, i klass med svoyagers C20. Detta är så som jag har tänkt, och ja, jag vet om att jag kanske inte bör börja med ett tåg utan något liknande men jag är berädd på att ta utmaningen. Och jag vet också att lan har kommit med ett öresundståg för inte allt för länge sedan, och jag tycker att det är bra och snyggt (insidan går att diskutera) och bra. Så vad tycker ni är detta ren dårskap och det är bara för mig att ge upp eller är det något som jag ska genomföra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Nej, det är inget större problem om du har tidigare 3D erfarenhet.
Jag skulle dock rekommendera dig att först göra ett hus för att få erfarenhet av hur man får in saker och ting i Trainz mm. Sen skulle jag göra en vagn och sist själva tåget - eftersom det är lite svårare än att göra en vagn. Själv har jag t.ex. ännu inte gjort något lok trots att jag gjort flera hus och är inne på min andra tredje vagn (ok, bara en som är släppt ännu). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
|
![]()
Då jag aldrig byggt ett tåg tidigare så har jag lite frågor, dessutom så jobbar jaga ett helt nytt program 3Dsmax 2013 som jag aldrig jobbat i tidigare så bog känner jag att jag är på djupt vatten.
Ska jag bygga allting på vagnen, alltså boggier och strömgrejsimojsen på taket (som jag inte har en aning om vad den heter) i en modell eller bygger jag vagnen boggierna och strömsaken för sig? Sedan har jag ingen ritning, vilket vore ganska bra. Vet någon vart man kan få tag på en sådan, jag har hört talas om en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter, där det tydligen ska finnas men jag kan inte hitta den på något bibliotek eller i någon bokhandel! |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|