Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-23, 15:34   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det ser ut att bli väldigt tungt det där !? Kör med backdrops istället och ha riktiga träd bara närmast linjen så klarar man sig med ett boards bredd. Att göra backdrops är ju väldigt lätt om man samlar bilder på svensk barrskog. Bara ett förslag.
Det ligger mycket i vad LAn skriver. I min Svensk cab-bana är lokföraren huvudperson och denne ser inte långt in i skogen. Det innebör att cabbanan bestor till 60 procent av en baseboards bredd och resten till två baseboards bredd (sjöar, bangårdar och där banan går nära gridlinjen). Skogen är standardiserade och går snabbt att lägga ut. I mitt nuvarande bgygga är jag alltför frikostlig med skog och tillbehör, vilket datorn märkt av.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 21:52   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det ligger mycket i vad LAn skriver. I min Svensk cab-bana är lokföraren huvudperson och denne ser inte långt in i skogen. Det innebör att cabbanan bestor till 60 procent av en baseboards bredd och resten till två baseboards bredd (sjöar, bangårdar och där banan går nära gridlinjen). Skogen är standardiserade och går snabbt att lägga ut. I mitt nuvarande bgygga är jag alltför frikostlig med skog och tillbehör, vilket datorn märkt av.

Nisse
Vi är medvetna om prestanda frågan men själva tanken med DONJ är inte en CAB-bana utan mera en körbana där själva industrierna spelar en stor roll.
Vi vill gärna ha lite sikt runt banan också, att begränsa oss allt för mkt känns inte helt bra. Man kan ju också tänka sig att man släpper en slimmad version av DONJ med färre baseboards senare - något som är svårare att göra åt andra hållet.

Exakt vart vi landar är väl ännu inte helt bestämt men varken jag eller björnl har direkt upplevt att vi har prestanda problem när vi kör DONJ.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 00:58   #3
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej

Det stämmer nog som Spyfrog säger.

Jag är också för att plocka bort grejer i efterhand om vi upplever att det blir för tungt.
Gammal 2012-10-24, 10:37   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Det låter som ett sunt resonemang. Det viktiga är att man har en strategi hur man vill jobba och vad man vill uppnå. Det avgör byggaren/byggarna.

DONJ är ett intressant äventyr och roligt att följa. Och tack för alla fina objekt ni lägger ut. Dom underlättar för andra strategier.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 21:39   #5
NEBO
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Jag har byggt en förkortad version av Donj på 43 km som tar cirka 1,5 timmar att köra. Jag har behållit barnprofilen och bangårdarnas storlekar. Det är sträckorna mellan stationerna som jag har kortat ner. Banan har normalt en bredd på en till två basebords men på några ställen är det tre basebords i bredd. Jag tycker att jag ändock har fått med hur det ser ut runt banan.
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 21:45   #6
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ser ut som en ny "DONJ-nova" blossat upp här. Nebo, varför inte ta kontakt med spyfrog och bjornl ? Ni kanske kan samarbeta på nåt sätt ?

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag har byggt en förkortad version av Donj på 43 km som tar cirka 1,5 timmar att köra. Jag har behållit barnprofilen och bangårdarnas storlekar. Det är sträckorna mellan stationerna som jag har kortat ner. Banan har normalt en bredd på en till två basebords men på några ställen är det tre basebords i bredd. Jag tycker att jag ändock har fått med hur det ser ut runt banan.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 22:22   #7
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

50fps.jpg

Jag skall kolla över hur brett vi behöver ha runt spåret - fördelen med att ha för mkt är ju att man enkelt kan kasta bort sen.

Som det är nu så får jag över 100fps i hyttläge med Mallet lok samt 3 st helt ooptimerade träkolsvagnar på släp. Går jag ur hytten får jag mellan 45-50 fps. 80km/h är för övrigt ganska lätt att nå med Mallet loket... trafikchefen hade fått spatt.

Vi samarbetar gärna med Nebo, hör av dig om du är intresserad.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.