Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-28, 20:02   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jag tycker ...

... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir. FJ (Pyttebanan) ligger mig varmt om hjärtat just för att den alltid fick kämpa för att överleva. Betänk att den skulle trafikera hela Ätrandalen ända upp till Limmared.

Ni undrar säkert vad ekipaget gör i Järle och det undrar jag med
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120828_0000.jpg (139.3 KB, 405 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120828_0001.jpg (71.5 KB, 402 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:26   #2
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Otroligt läckert. Kan bara beklaga att jag sjabblade till det med "silverpilen". Borde veta bättre - och bakgrunden med räven. Har boken om Pyttebanan och har säkert läst hundra gånger om FJ's motorvagnar.
Vill bara än en gång uttrycka min djupaste beundran för det du presterar. Och denna gång särskilt läckert - en sådan gammal udda, smalspårig pärla.
Varmt tack!
"Torpet"
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 22:51   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... det är kul att bygga dessa udda fordon. De får långsamt växa fram och ta form så får man se vad det blir.
Långsamt?
Du bygger ju i expressfart och med fantastiskt resultat!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 15:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lite kuiosa ...

om FJ Motorvagn nr 2 (en del saxat ur Leif Elghs bok):

I samband med SJs övertagande i juli 1939 littererades motorvagn 2, felaktigt, som tung motorvagn och fick litt Xomd 1 nr 18, Misstaget kanske är blir förståligt om man betänker att SJs tjänstemän satt (på arschlet) i Stockholm och på bild ser ju "tvåan" rätt tung ut och med 105 hkr motor och "taskiga" bromsar så kanske den uppförde sig som en tung sådan. Vid revisionen 1941 upptäcktes väl misstaget då nån tjänsteman "lyfte ändan in i vagnen" och konstaterade misstaget. Nu fick gamla tvåan litt Yo 429 och målades samtidigt om enligt SJs "Motorvagnspalett" på den tiden.

Kanske så här? :
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120829_0000.jpg (152.8 KB, 373 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 16:56   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Ser riktigt tjusigt ut Lennart!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:19   #6
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Thumbs up Wow

Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:33   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 15:49   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Klara (?) ...

... tror jag. Motorvagnen finns i två varianter - före revisiom (1936-41) och efter (1941-54). Hytten vet jag inte hur den såg ut så det är en hybrid plockad huvudsakligen från YBo6 vad gäller funktionen. Den duger gott att köra med i CAB-mode. Har "tweekat" lite i enginespecen som Korvtiger gjorde till Y6-generationen så att vagnen rör sig "värdigt". Ett antal "views" finns i hytten (Å´). Fungerande vindrutetorkare, ljus, slutljus, avgasrök m.m. Kommer strax i Download.


I Propertyrutan i Surveyor kan ni välja hur ni vill ha med baggagehyllorna fram och bak. Om ni väljer lastade hyllor kommer kopplen att "gömmas" inuti baggaget.
Det är alltid välkommet med kommentarer, om nån orkar bry sig längre ????
Med den dåliga respons som är just nu funderar jag starkt på att lägga av.

Ce la vie !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-31 klockan 20:04.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009