Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-13, 20:30   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Några fler bilder till hjälp att...

... vi kan snickra till en hyfsad hytt till ett gammalt D-lok !

Bild1: beviset för 5:
Bild2: Intressant, förmodligen från ett Du-lok anpassat för multipeldrift ?
Bild3: Den förmodade Pantografpumpen ?
Bild4: Skylt i hytten, antagligen i ett Dg-lok, stod det max 90 i Ds-loken ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00004 (2).jpg (301.1 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg DSC00007 (2).jpg (282.2 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (280.0 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg DSC00140.jpg (288.9 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 20:53   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
Standard

Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:16   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
Jo men nu pratar vi om olika saker, Totte. Det som jag ringat in på bilden nedan är säkert "dödmansfoten" ???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (256.7 KB, 118 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:17   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bild 3. Är det inte "Dödmangrepp". Om lokföraren somnar då stannar tåget.
På dom flesta äldre lok så satt detta i gasreglaget.

Och jag har för mig att det ska vara pumpen för att höja strömavtagaren, är rätt säker på det.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:27   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
Standard

Den lilla grejen ser ut att nötningsytan sliten ut och jag tror att denna bit lyftes över dit till den stora grejen. Kanske har jag fel.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00035.jpg (284.6 KB, 116 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2012-07-13 klockan 21:29.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:50   #6
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 21:57   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Tack för dina kloka inlägg, Robert. Kan mycket väl vara en sandingspedal.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 22:03   #8
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Pumpen var för att få tryck till strömavtagarna om det inte fanns tillräckligt med batteri för hjälpkompressorn. Den lilla pedalen till vänster om den gissar jag är för sandning.

Jättekul att du bygger en D-lokshytt, lan! Kommer kunna användas till dina Malmbanelok också.
Då kan du ha rätt! Lycka till lan!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 23:29   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Dödmansgreppet satt på handtaget, se inlägget 109 från Lan, på bilden ser man att körreglaget har en liten guld/sandfärgad ring, ett mellanrum och därefter en platt metallknapp högst upp att ha handen på. När denna knapp släpptes så fjädrades spaken tillbaka till nolläget. Man har ju hört om lokförare som fuskade med det där och satte dit gummisnoddar runt handtaget för att slippa att sitta och hålla handen på det hela tiden.

Nötningen på pedalen på golvet kommer med största sannolikhet från den långa rad av lokförarkängor som trampat ned på den, för inte har den med luftpumpen att göra inte. Sandning är jag också väldigt tveksam till, skulle snarare säga att sandningshandtaget satt vid bromsventilen, eftersom den drevs av tryckluft från bromssystemet i vanliga fall. Det sitter en ganska kraftig röd spak nedanför bromsventilen som jag är rätt säker på har inget med bromsen att göra, vilket mycket väl skulle kunna vara till sandningen. Vad pedalen är till för dock. Måste ha någonting med den vanliga körningen att göra med tanke på placeringen och att den sitter på golvet och inte som en spak, alltså något som man måste kunna trampa ned när man ha höger hand på gasen och vänster på bromsen. Frågan är om det är någon typ av kopplingspedal. Ser på bilder att Da hade en liknande pedal på golvet, så det borde ju vara något åt det hållet.

N: o 101 skall ha blivit överlämnad till SJvM 1972 som ett Dg-lok, men ska ha blivit ombyggt/litterat till Ds på 80-talet enligt svenska-lok.se(Troligtvis ett missförstånd). Dock så säger både hastighetsmätare och skylten i taket att detta är ett Dg-lok. (1936 så höjdes maxhastigheten på Dg från 70 till 75km/h och på Ds från 90 till 100km/h) Den har dessutom Dg-växellåda så det är en Dg.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009