Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-11, 22:02   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Jag tackar så mycket för bilderna!
Dom kommer vara väldigt användbara då jag förtillfället renoverar boggien som jag själv ansåg behövde ett ansiktslyft.

/Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 23:15   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Suttit hela dagen och kämpat fram och tillbaka med att få in loket i Trainz, och kan nu konstatera att det inte går något vidare alls haha..
Loket går bra, så jag kan se vad som behöver korrigeras på korgen.
Men boggiern går käpp rätt åt H****E..
Oavsett vad jag gör för att avhjälpa problemen så kvarstår dom eller blir värre..
Så jag kan konstatera att jag personligen inte är något vidare på hela proceduren med att importera modeller..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 02:34   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Suttit hela dagen och kämpat fram och tillbaka med att få in loket i Trainz, och kan nu konstatera att det inte går något vidare alls haha..
Loket går bra, så jag kan se vad som behöver korrigeras på korgen.
Men boggiern går käpp rätt åt H****E..
Oavsett vad jag gör för att avhjälpa problemen så kvarstår dom eller blir värre..
Så jag kan konstatera att jag personligen inte är något vidare på hela proceduren med att importera modeller..
Kan du förklara eller visa bild på vad som går snett så kan vi nog försöka hjälpa dig.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 09:31   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Kan du förklara eller visa bild på vad som går snett så kan vi nog försöka hjälpa dig.
Första problemet består då utav att allt hamnar där det ska, förrutom att det ligger dryga metern för långt ner.


Andra problemet ser ut som så här


För att jag ska få allt i rätt skala, så måste jag skala upp allt rätt ordentligt i 3Ds max, och gör jag det inte, vilket jag inte behövt göra tidigare för mina andra boggier, så syns dom inte alls.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-20 klockan 09:48.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 09:49   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Suttit hela dagen och kämpat fram och tillbaka med att få in loket i Trainz, och kan nu konstatera att det inte går något vidare alls haha..
Loket går bra, så jag kan se vad som behöver korrigeras på korgen.
Men boggiern går käpp rätt åt H****E..
Oavsett vad jag gör för att avhjälpa problemen så kvarstår dom eller blir värre..
Så jag kan konstatera att jag personligen inte är något vidare på hela proceduren med att importera modeller..
Kolla först att hjulen står på x-axeln så du inte råkat använda y = -1 som x-axel (har hänt mig, och det tog tid att komma på). a.bog0,1 har väl inte hoppat ner 1 m ?

Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper !
Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-05-20 klockan 09:52.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 09:55   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Kolla först att hjulen står på x-axeln så du inte råkat använda y = -1 som x-axel (har hänt mig, och det tog tid att komma på). a.bog0,1 har väl inte hoppat ner 1 m ?

Om det inte är det kan det vara att du "glömt" göra Reset X Form på boggien. Avlänka allt och gör Reset X form och collapse all på alla delar och dummies, och länka ihop det hela, exportera och prova om det hjälper !
Lutar åt det senare eftersom hjulen hamnar där dom gör!
Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-05-20 klockan 10:07.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 11:29   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Jo, tanken har slagit mig med.
Men problemet är att jag har kollat mina a.bog och kört reset x form..
Men problemet kvarstår..

Provat att göra om allt ifrån grunden 4 gånger efter varandra nu, men problemen kvarstår, börjar fundera på om det kan fel när man exporterar animerade filer med deras beta plug-in för 3Ds max 2012..
Om du skickar max-filen till mig skall jag kolla i min gamla version av max (om jag kan läsa den?) Skicka gärna en 3DS-fil också så kan jag läsa in den och animera den om max-filen inte går att läsa.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 12:23   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu har jag inte koll på max men precis det där brukar hända mig i Blender och jag lägger på modifierare typ skalning och förflyttning utan att applicera dem på modellen. Jag vet inte om det finns något liknande med modifiers i Max som kan spöka, eller om det egentligen är samma grundtips som Lennart kom med.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 14:10   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Nya problem..
När jag försöker läsa in min ny exporterade Mesh för loket, så får jag följande meddelande!
"Error: Unable to load indexed mesh 'kuid 289028 100009\tb.im'"
Försökt med allt jag kan komma på, och inget löser problemet, några förslag?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009