Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-25, 21:08   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Är det inte en Falutender som skymtar i bakgrunden? Så du har lyckats får den upp på spåret?
Ja, det är Falulokets tender. Men den är inte riktigt uppe på spåret. Den spårar ur så fort man kopplar till någon vagn! Mkt underligt fall - doktorn gråter....
Dessutom så har jag upptäckt vissa felaktigheter, t.ex. så går hjulaxlarna ur hjulaxelboxarna på ena sidan. Till råga på allt så släpper ju björnl allt mer detaljerade bilder på t.ex. Mallet lokens tendrar så det behövs ju ökas på detaljerna också nu....
Så det är ett tag kvar!
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 22:06   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Fjompigt lok fastnar öster om Brattfors...

fjompigtlok_fastnar.jpg

Även om Gästrikland är platt så går det förvånansvärt uppåt väster om Ockelbo. Därför fastnar lilla vackra (av bjönl underbart gjorda) men fjompiga Ockelbo trots att hon klonat sig i två strax öster om Brattfors när hon har fyra L vagnar i kroken varav 2 lastade. Men jag är inte heller helt säker på att vikten är korrekt för L vagnarna - de är ju under utprovning.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 22:22   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 53006

Även om Gästrikland är platt så går det förvånansvärt uppåt väster om Ockelbo. Därför fastnar lilla vackra (av bjönl underbart gjorda) men fjompiga Ockelbo trots att hon klonat sig i två strax öster om Brattfors när hon har fyra L vagnar i kroken varav 2 lastade. Men jag är inte heller helt säker på att vikten är korrekt för L vagnarna - de är ju under utprovning.
Hej

Nå om man skall tro Rolf Sten (och det skall man väl) så borde lok no 1 och 2 klara en tågvikt om 40 ton i 25 promille.

Lok no 3, 4, och 5 bör klara 88 tons tågvikt.

Så frågan är vad väger detta tåg med lok och last och vad har vi för stigning?
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 22:40   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Nå om man skall tro Rolf Sten (och det skall man väl) så borde lok no 1 och 2 klara en tågvikt om 40 ton i 25 promille.

Lok no 3, 4, och 5 bör klara 88 tons tågvikt.

Så frågan är vad väger detta tåg med lok och last och vad har vi för stigning?
Nu använde jag ju lok nr 2 Upland ser jag i två exemplar - alltså inte Ockelbo. Dragrakften på 2an är 1572 kp enligt "boken". Kopplat hade jag 5 st L vagnar 209. Men jag har satt vikten "fel" på dem - de väger 4100kg i min config MEN de bör nog väga 5230 kg tom (så de ska vara tyngre). En av vagnarna var lastad med 3 enheter träkol och en med 3 enheter träflis. Övriga gick tomma.
Vad har du satt för "vikt" på en enhet träkol?

Enligt Trainz släpade jag på 41 ton.

Senast redigerad av spyfrog den 2012-04-26 klockan 22:42.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-27, 22:48   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Problemet med de höjdkurvor vi har att tillgå över Sverige är att de inte är så högupplösta som man kunde önska sig. Så vad gör man när det behövs flera olika höjder inom en ort? Jo, man får försöka göra det manuellt.... så här har jag påbörjat manuell terraformning av en välkänd ort längs DONJ. Målet är att få plats med smedjan och hyttan på realistisk höjd nere vid ån.

lokal_terraforming.jpg

PS. Det har varit få inlägg från DONJ projektet här ett tag. Tyvärr är det mkt annat som tar tid nu så det går helt enkelt inte så fort framåt just nu.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 12:28   #6
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

Avvaktar med spänning ert nästa inlägg!!
Förstår att det är ont om tid med allt annat som ska göras så känn ingen stress från mitt håll, ni gör ett super jobb!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 14:34   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Egonrow

Tack för att du är intresserad

Just nu är det ju lite tyst men det betyder ju inte att vi inte jobbar på.

Själv håller jag på och gnetar emd mallettexturering så därför är jag lite tyst men jag kommer att på på stora ångklaset på JTJ och fota och mäta så sedan blir det lite mer hus och landskapsinspiration tror jag.

Spyfrog håller på med sin vagn och med landskapet just nu.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:43   #8
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

visst är det som så att jobb och div. annat "nödvändigt onda ting" tager plats i edert livf ^^

Men varje inlägg räknas som ett framsteg i mina ögon då jag har gått och blivit grymt intresserad i detta projekt...har under den senaste tiden inte postat annan än bilder från min bana med 891mm´s dragning i scrrenshotstråden
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 20:58   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag har under dagen mätt upp Brattfors bruk och smedjan i Jädraås. Tyvärr så hittade jag inte på någon tumstock så jag kunde inte mäta så bra på höjden utan bättre på längden mha ett måttband. Det är mao lowtech som sjutton till skillnad från när Björnl mäter - han kör med någon laser grej.
Jag tar dock in lite teknik poäng genom att använda en padda till att skriva in värdena direkt på bilder...
maskinrum_kortsida_måttsatt.jpg

Nu återstår att sammanställa all information.
När det gäller Brattfors så finns det väldigt många frågetecken också - jobbade man verkligen utan väggar vid hammaren?? Verkar kallt. Men å andra sidan var man väl beroende av flytande vatten pga vattendriven hammar så det kanske inte var något jobb när det var kallt?

Slutligen har jag som troligen enda person varit i Svartbäcken idag. Snacka om deprimerande ställe. Jag förstår inte varför det finns planer från JTJ på att dra dit banan? Bättre att dra banan till Brattfors från Jädraås även om det är längre men där finns iaf något att se samt att man kommer närmare Ockelbo.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009