|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
|
Hej
Tackar för svaren, Ja det är riktigt att jag arbetar med DEM-kartorna. Hur är det finns DEM-Kartan över Värmland där spåren å dylikt ej är inlagt så skulle jag vara glad om jag fick den för det där med donjs åar verka intresant ska också kolla det som Nils skrev. M.V.H H-E Hedström |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Finns åar med splines skall de självfallet användas. Med järnväg blir det bara tårta på tårta.
När det gäller finliret rekommenderar jag Wirefram. Det är välkänt och omvittnat att Tranz´ femmetergrid fungerar mer än dåligt. Genom att gå in i Wireframe-läget har man i alla fall en hyfsat kontroll över tiometern när det handlar om finlir, exempelvis skärningar, banker - och åkanter. Men ska parallella mätningar göras av någon anledning är järnväg ett utmärkt sätt - inte minst när det gäller DEM-banor. När vi ändå är inne i ämnena vatten och DEM - hoppas jag inte spårar ur tråden - så verkar det som om Radio Mobile inte mäter vattenytan utan bottenplattan. Trainz rekommenderar minus tio meter när en sjö anläggs. Har RM mätt en sjö till 100 meters djup /baseboardplattan) och man lägger till 10 meter blir det problem nar vattnet fylls i. Jag gör så här: Mäter höjden vid strandkanten, exempelvis 100 meter, drar av en meterhög strandkant, sedan de tio metrarna och skriver slutligen in 89 meter i Topology/Used heigh. Det fungerar. I övrigt; lycka till Cuffiehans Nisse |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|