![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den principen finns på något 600mm spår på Auran DLS men inte en extra banvall utan spåret har en sådan "djup" banvall. I landkapet funger det utmärkt men i vissa lägen (broar o.dyl.) får man ta till normalt spår. Sen är ju nederdelen av banvallstexturen ett problem, den bör ju vara samma som den omgivande marken annars ser det lite "tokott" ut. Men det är bra att ni experimenterar med detta! Ett önsketänkande vore ju om det fanns spår som använde den omgivande markens textur på nederdelen av sin textur, men allt kan man inte få, ens i Trainz.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Idén är gammal, men inte jättebrett använd, men som de säger ovan, STW-Tomas' spår finns i en C-variant med denna typ av underbyggnad, men för normalspår då. Annars finns det splines som heter embankment och liknande som man kan använda. Anledningen till att den varianten är ovanlig är att den drar massor av onödig datakraft för att den renderar banvall och faces under marken som ofta inte ens syns. Jag tror dock inte att det är jättefarligt idag, med dagens datakapacitet, men jag rekommenderar ändå att göra en variant med mindre underbyggnad eller med endast överbyggnad som man använder där man inte ser underbyggnaden, det är ju onödigt att slösa på resurserna. Dessutom finns det ställen där du inte vill ha någon underbyggnad, som i samband med broar, eller bara små tunnlar/rör under spåret där man vill ha ballast, men inget banvall.
Förövrigt, i någon tidigare tråd så har du eller kanske var det Spyfrog frågat om det här med att spåren flyger i luften när man använder verktyget för att få terrängen att följa spåret. Det är ju tyvärr så det fungerar, eftersom r.ö.k. är 3dm över Z=0 och marken hamnar ännu längre ner än så. Själv kör jag på att handjustera mina spår i efterhand, eller att efterarbeta banvallen genom att använda markverktyget för att höja marken(se först till att spåren inte följer marken = splinebrytpunkterna är gula, inte vita), liten radie och långsam höjning, så höjer jag marken tills den är alldeles under överbyggnaden, eller tillochmed över den, sedan sänker man bara ned de delar som sticker upp så att det ser bra ut överallt. Lite jobb, men det blir snyggast så. Själv så föredrar jag att inte ha spår som denna med underbyggnad, den bygger jag hellre själv med markverktyget, eller med banvallar i splineformat, det blir bättre, den följer inte spårens minsta krökning och man blir mer fri i landskapsutformningen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Tack för alla tips och synpunkter. Spyfrog och jag får fundera på hur vi går vidare. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
På så sätt har vi två spår - dvs vanligt spår utan extra banvall vid de ställen som detta är bäst på och det nya spåret där det funkar bäst - att ha båda valen måste ju bara vara bäst! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|