![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Ser lite ut som en gammaldags diligiens... skall folk sitta i själva hytten? Eller där framme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det stora jobbet att göra laster till vagnar är mödosamt. Första bilden visar en grusvagn med en sk. "Bulklast" dvs antingen är den där eller inte. Jag jobbar på att få till en sk generativ last, dvs en animerad last som under rök, damm och ljud lastar och lossar, t.ex. grus. Flakvagnar skall få fler lastpunkter är också en sak som skall fixas.
Timmerlastning går att ordna generativt (finns redan ett embryo i Trainz, men inte särskilt naturtroget). Men jösses vad tid detta tar!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Man undrar lite smått hur herrn' definierar "tar tid"?
Tycker allt verkar gå i en rasande fart, och bra blir det dessutom (precis som vanligt m.a.o. ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ekan, du vet hur otålig jag blir när det inte flyter på, jag är dessvärre sån, till stort förtret för min omgivning ibland, men jag får väl stå för mina olater!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
1914 års personvagn. Ni ser hur man satt, konduktörn tycks inte ha något att invända, man åkte ju "på egen risk"!
1917 års Kupévagn, ombonad och kaminutrustad. Nästa byggen blir väl 1925 års personvagn, Borrs vagn, med mycket låg tyngdpunkt, och sedan 1937 års korta personvagn, Kristofferssons vagn.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram. det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom. En undring, vad var det för industerier som betjändes, var det bara skog och sågverk? MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bosjöbanan byggdes för att transportera timmer till sågar, sågat virke för utlastning i Lindfors, liksom massaved och träkol från milorna i skogarna. Grus till vägar var också en frekvent produkt. Jordbruktsprodukter både till och från gårdarna i byggderna längs banan. Persontrafiken var också omfattande, biljetterna var billiga och man kunde sitta var man ville, ofta på flakvagnarna med benen dinglande över kanten. Friåkningen kortare sträckor var säkert vanligt förkommande, med 10 km/h kunde man ju hoppa på och av i farten.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den första personvagnen 1914, utan kamin och dörrar var väl ingen höjdare att åka i på vintern, vargskinnspälsar delades ut i Bosjön och vagnen kallades i folkmun "Skôjern". Bot och bättring nåddes 1917 med en plattformsvagn med sluten kupé och kamin. Genom åren hade LBJ inalles 4 personvagnar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har justerat upp hittills byggda vagnar idag. På bilden lastat tåg mot Lindfors.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag gillar det här tåget - det har en söt storlek! Är även loket av din produktion?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|