Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-19-2011, 06:53 PM   #31
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,742
Default

Mmh, vilka kurvor! Sådanadära svängningar och träslag på bagagehyllorna ser man inte i dagens tåg inte, det var bättre förr, som man säger.

Kommer det att bli en CF4a också?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-19-2011, 08:09 PM   #32
henrik645
Medlem
 
Join Date: Nov 2010
Location: Nacka
Posts: 375
Default

Det ser jättesnyggt ut! Det är 119 timmar sen du startade den här tråden, och den är redan färdig!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-19-2011, 08:22 PM   #33
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by korvtiger View Post
Mmh, vilka kurvor! Sådanadära svängningar och träslag på bagagehyllorna ser man inte i dagens tåg inte, det var bättre förr, som man säger.

Kommer det att bli en CF4a också?
CF4a skiljer sig ju endast på att inredningen var annorlunda och vänstervriden vad jag kan få ut av ritningen så jag tror inte det blir nån, inte av mig i alla fall ! Jag är väldigt nöjd med att ha fått till CF4b på en vecka. Utan att ha byggt C4 innan hade det väl tagit en månad minst, och utan alla andra användbara mesher jag har hade det väl tagit ett halvår !?

Så ett gott råd till alla er byggare:
Spara och försök hålla reda på allt ni bygger ! Jag behöver snart en databas för att hitta bland mina säkert 10 000-tals mesher.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-20-2011, 04:43 PM   #34
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 110720 Förändringsarbete!

Efter ett otal påpek av Korvtiger har dagen ägnats åt att rätta till saker och ting. Lite bilder som illustrerar lite av det jag gjort idag. Förväntar mig en ny lista från Korvtiger, men förhoppningsvis kortare denna gång !?
Attached Images
File Type: jpg lan_20110720_0000.jpg (103.4 KB, 190 views)
File Type: jpg lan_20110720_0001.jpg (79.8 KB, 189 views)
File Type: jpg lan_20110720_0002.jpg (55.5 KB, 189 views)
File Type: jpg lan_20110720_0003.jpg (145.7 KB, 190 views)
File Type: jpg lan_20110720_0004.jpg (82.1 KB, 189 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-21-2011, 05:11 PM   #35
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 110721 Olika skyltar !

Envis som jag är så är jag tvungen att bevisa för vissa skeptiker att på en vagn där högersidan och vänstersidan är spegelbilder klarar man sig med en sidotextur om alla skylttexter läggs som separata mesher med en alphatexture! Men jag kan se vitsen med att ha både höger- och vänstersida på texturen när man gör ommålningar om man vill variera utseendet på sidorna. Så den nya varianten på vagnen har både och! Jag kommer att skicka den till mina betatestare, med ett PM hur man byter skyltar strax.

Två bilder med mässing- resp. emalj-skyltar. Sen blir det upp till målarna att förfina och utveckla det hela.
Attached Images
File Type: jpg lan_20110721_0000.jpg (116.0 KB, 169 views)
File Type: jpg lan_20110721_0001.jpg (109.9 KB, 169 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-22-2011, 01:24 AM   #36
GBSF
Medlem
 
Join Date: Nov 2010
Location: Söder, Stockholm, Sweden
Posts: 652
Send a message via MSN to GBSF
Default

Som vanligt; Otroligt snyggt Lan!
GBSF besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-24-2011, 06:28 PM   #37
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 110725 Det mesta börjar fungera!?

Dörrskriptet tog en stund att komma underfund med, men som tur är är Svenolov duktig på att dokumentera, så det gick att "läsa in" och implementera.

Resgodsdörrarna går nu att öppna i Surveyor för att titta på allmänna villervallen i resgodsavdelningen. Dessutom går tiden för "Öppethållande" av dörrar och grindar vid stationsuppehåll att ställa i Surveyor. En bild på "status quo":
Attached Images
File Type: jpg lan_20110724_0000.jpg (43.9 KB, 123 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-25-2011, 01:04 AM   #38
stickanw
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: Vårby, Huddinge, Sweden.
Posts: 324
Default

Lan!
Nu har jag suttit flera gånger och dagar och dreglat över dina alster, både lok, bussar och vagnar och funderat på vad jag ska skriva för klatchig kommentar som berömm.

Snyggt (ord räcker inte till ändå)!

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-25-2011, 01:04 PM   #39
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 110725 cdf1

Det var inte så svårt att bygga om CF4 till CDF1.
Attached Images
File Type: jpg lan_20110725_0000.jpg (93.1 KB, 93 views)
File Type: jpg lan_20110725_0001.jpg (62.2 KB, 93 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-25-2011, 02:47 PM   #40
leoj
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 1,430
Default

Vad ska man säga lan?

Du är mästaren!
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-25-2011, 03:50 PM   #41
bjornl
Medlem
 
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
Default

Hej LAn

Ja absolut, ju mer man håller på själv destå tydligare ser man nog vilken
_enorm_ kvalitet det är i dina modeller

MVH / björnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-25-2011, 05:40 PM   #42
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Tack för allt positivt gensvar, men "mästare" är väl att ta i !? Det finns ju några riktiga Stormästare på detta forum:

Korvtiger: Som kan det mesta om lok, vagnar och järnvägar och vars modeller i detalj avbildar orginalen, mina är lite mer tjosan - hejsan - kom och hjälp, och det gör Korvtiger verkligen, på ett beundransvärt sett med stort tålamod och överseende med mina snedsprång!!! Dessutom har han börjat lära sig skriptningens svåra konst .....

Svenolov: kommer man då osökt in på, helt fenomenal på att skripta alla tokigheter som jag hittar på!

Ekan: otrolig blick för färger, skuggningar m.m. Stor hjälp vid betatestande och texturering.

Bengan: med blick för de små detaljerna och rasande skicklig på att gräva fram underlag.

bjornl: med en produktion som får min att blekna. Att ro i land hela DONJ är en beundransvärd prestation.

Marcus: som bara blir bättre och bättre.

Och beröm gör gôtt för oss alla som bygger så detta inlägg var lite rosor till några andra som kämpar på!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Last edited by lan; 07-25-2011 at 07:33 PM. Reason: Glömde Marcus
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-26-2011, 01:48 AM   #43
rely
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stockholm
Posts: 1,063
Default

Jag har inte längre ord för att beskriva hur otroligt duktig du är på at bygga!!

Quote:
Korvtiger: Som kan det mesta om lok, vagnar och järnvägar och vars modeller i detalj avbildar orginalen, mina är lite mer tjosan - hejsan - kom och hjälp, och det gör Korvtiger verkligen, på ett beundransvärt sett med stort tålamod och överseende med mina snedsprång!!! Dessutom har han börjat lära sig skriptningens svåra konst .....

Svenolov: kommer man då osökt in på, helt fenomenal på att skripta alla tokigheter som jag hittar på!

Ekan: otrolig blick för färger, skuggningar m.m. Stor hjälp vid betatestande och texturering.

Bengan: med blick för de små detaljerna och rasande skicklig på att gräva fram underlag.

bjornl: med en produktion som får min att blekna. Att ro i land hela DONJ är en beundransvärd prestation.

Marcus: som bara blir bättre och bättre.
Detta kan man inte mer än att hålla med om. ( Förutom att din produktion bleknar med tanke på bjornls framfart. Ni är duktiga båda två. )
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-26-2011, 04:48 PM   #44
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,380
Default

Ett par bilder, inifrån Lennarts fina vagn.

Om jag ska vara petig, så är det pyttesmå springor på första bilden.
Precis i överkant av fönstret, man ser små, små vita prickar där.
Tycker att det är så lite, så att det inte är värt något jobb för dig Lennart, att försöka rätta till detta.

Vill bara visa för alla, som hela tiden undrar när den och den saken, kommer för nedladdning. Att det är vi Betatestare, som hela tiden sitter och bromsar Lennart. Med en massa påpekanden hit och dit, så att Lennart sliter förtvivlat i sitt hår.
Attached Images
File Type: jpg bengolle_20110726_0011.jpg (196.1 KB, 56 views)
File Type: jpg bengolle_20110726_0014.jpg (197.4 KB, 56 views)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-26-2011, 07:55 PM   #45
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default 110726 sena passet.

Närå Bengan, nåra strån är kvar på skulten än, jag tror vi är nääära release, och om inte ni testare hittar nåt nytt, planerar jag den till kommande helg.
Bilderna visar möjligen ett s.k. permittenttåg runt 1943 på väg till Norge. Vissa resgodsdörrar har öppnats av motståndsrörelsen för att kasta ut så mycket vapen man hinner innan man blir upptäckt.

Kanske lite opassande just nu när vårt broderfolk säkert fått nog av allt vad vapen heter!
Men tyvärr är historien full av dårar, då som nu.
Attached Images
File Type: jpg lan_20110726_0000.jpg (81.7 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0001.jpg (103.3 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0002.jpg (106.3 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0003.jpg (102.2 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0004.jpg (45.2 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0005.jpg (45.6 KB, 43 views)
File Type: jpg lan_20110726_0006.jpg (49.4 KB, 43 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:51 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009