![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Lillestrøm, Norge
Inlägg: 335
|
![]() Citat:
Fantastiske saker! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
|
![]()
Goa bilder allihop.
Här kommer lite tyska vagnar, riktigt fina detaljer, han som har gjort dessa vagnar ska ha en applåd ![]()
__________________
Mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
EuroCity 175 (Hamburg-Berlin-Prag-Bratislava-Budapest) dundrar förbi strax söder om Breclav.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Här rullar Reginan på Bohusbanan mot Strömstad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Landskrona, Sweden
Inlägg: 334
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Orsa
Inlägg: 111
|
![]()
Kör ett pendeltåg till Nürnberg. Här blir jag omkörd av ett ICE vid Aschaffenburg.
![]()
__________________
MVH Jonathan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 540
|
![]()
Hej lukas.
DB_Tdgs_Repaintset heter vagnen kan laddas ner ifrån: http://www.thetrain.de/de/downloadar...huettgut-silo/ Ha det så gott. Mvh.Traingoal |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
|
![]() Citat:
Ja det stämmer gott det ![]()
__________________
Mange |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
|
![]()
Lilla GB "Tolvan" på ett godståg från Gunby på Greninge-Bruksby Jvg.
GB Nr12 och systerloket Nr11 införskaffades 1890 då det rådde brist på tillgängliga lok för smalspårsbanorna och man var tvungen att se sej om efter nya leverantörer. I GB's fall så vände man sej till firman Porter, som var en stor aktör inom smalspår och bruksjärnvägsområdet, efter nya lok. Två Porterlok, byggda på licens från det i Massachusetts kända Grönoset Locomotive Works då Porter i sej självt inte kunde ombesörja sina leveranser, levererades med fartyg till Sverige och Greningebanan. Loken var av typ 0-B-0 med sidotankar och invändig slidstyrning. Då loken, som lämpats av vid kaj, var av standardtyp så kom dom med allehanda Amerikanska finesser, inkl. vissla, ringverk, sanddomer med individuell styrning, manometrar och små skyltar för manöverdon, även en typisk loklampa och dynamo fanns med. Även färgsättningen var av standardutförande i mörk olivgrön med kritstrecksrandning i silver. Loken var beprövade och garanterade att svara för GB's behov då dom konstruerats för, ur Amerikanska mått sett, tungt dagligt arbete på dåligt lagda spår. Innan provkörningar var man tvungen att byta ut alla icke-svenska manicker såsom manometrar och säkerhetsventiler, ringverken och dynamon behölls och medförde att GB var den första banan i Sverige att ha elbelysning på lok. Det omtvistades om visslan skulle behållas men den byttes mot imhemsk efter att residenter i Greninge misstog sej om ett fartyg som kom. Efter modifikationer stod loken upp mot alla förväntningar och svarade för den tyngsta godstrafiken innan större lok kom i tjänst. Loken var inte snabba, men trots det drog dom även tyngre passagerartåg. Efterhand som åren gick fick loken allt fler ändrade detaljer, inklusive mera svensk färgsättning i svart och rött. Tolvan och Elvan som dom kallades fick även hemmabyggda tendrar för att utöka aktionsradien utan att stoppa för kol och vatten, loken var hungriga på kol och snart fick även tendrarna extra utrymme. Nr12 blev det enda loket på GB som permanent utrustades med snöplog, då den monterades på tendern gick det alltid bakåt på vintern. Det enda som var en nackdel var avsaknaden av tågbroms, och det krävdes bromsare i tågen dom drog. Dom bägge loken gjorde god tjänst på GB, deras rykte och tillförlitlighet var så stor att dom behölls när GB förstatligades och gavs Nr 4011 resp. 4012, loken modifierades och försågs med luftpump, målades helt svarta och utrangerades först i slutet på 50-talet. Småloken från USA var då nätt och jämt 70 år gamla. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2011-09-13 klockan 06:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
|
![]()
Det var ett tjusigt litet lok, å snygga vagnar med.
__________________
Mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Några bilder från VBSR4, lämnar Drammen och kör mot Oslo.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|