Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-15, 18:09   #1
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Då jag själv inte kommit in på signaler riktigt ordentligt ännu har jag bara en tanke. Vad jag vet så kan signalerna ha en tendens att störa varandra om de är på samma sträcka. Vad jag skulle se till att göra är att bryta spåret där du har placerat ut och infarts- signalerna. "Split" track och sedan "Weld" ihop för att få en röd triangle. Se sedan till att signalerna står på var sida om triangeln.
Om det hjälper har jag ingen aning om, troligen ger det ingen effekt alls. Men mer hjälp än så kan jag inte ge vid tillfället.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 20:35   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag har provat bygga en liknande anläggning med en H5 infart och en H2 block rygg mot rygg.
Var inga som helst problem och de fungerade precis som förväntat.
Frågan är om du har några andra signaler i närheten som eventuellt kan spela in på något sätt?
Dessutom borde du väl ha utfartssignaler på respektive spår?

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 16:22   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Vad jag skulle se till att göra är att bryta spåret där du har placerat ut och infarts- signalerna. "Split" track och sedan "Weld" ihop för att få en röd triangle. Se sedan till att signalerna står på var sida om triangeln.
Tack för tipset - nu funkar det! Nästa projekt blir att undersöka om detta kan fixa några andra av mina signalfel.

Anders, ang. signalernas placering så sitter det mellansignaler (132, 134 och 164) på spår 2, 3 och 4, och sedan en utfartsblocksignal där spåren har gått ihop till ett spår.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 01:52   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Hmm, nu har detta problem återuppstått... Den här gången har jag noterat att både utfartsblocksignalen (L2) och (ibland) mellansignalerna (132, 134 och 164 på spår 2-3-4) slår om till stopp när ett tåg på väg ut från stationen passerar någon av infartssignalens länkar (alltså de länkar som syns på andra bilden i första inlägget).

KMW eller någon annan, har ni några idéer?

Jag tänker att det kanske kan hjälpa om man splittar och weldar spåret på fler ställen, men jag är osäker på var, och dessutom hur länkarna ska placeras i förhållande till skarven.

Så här?

->|<-

Eller så här?

<-|->
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 15:21   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Se alltid till att länkarna bara är så långa som de behöver vara. Speciellt om det handlar om växlar. Se även till att länkarnas boxar inte ligger på gränsen mellan två block (två spårbitar, oavsett om de har triangel eller inte)

Jag kan inte bidra med så mycket hjälp till problemet i sig. Men kan rekommendera att se Pike's signal tutorial. Det är amerikanska signaler, men han går igenom vad man måste tänka på vid placering av signaler överlag.
: http://www.pikesproducts.com/Forum/index.php?topic=6.0
Det finns lite andra tutorials för bangård i forumet med.

Hoppas det löser sig.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 15:41   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Jag kan inte bidra med så mycket hjälp till problemet i sig. Men kan rekommendera att se Pike's signal tutorial. Det är amerikanska signaler, men han går igenom vad man måste tänka på vid placering av signaler överlag.
: http://www.pikesproducts.com/Forum/index.php?topic=6.0
Det finns lite andra tutorials för bangård i forumet med.
Tack, det verkar användbart!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 21:07   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Hmm, nu har detta problem återuppstått... Den här gången har jag noterat att både utfartsblocksignalen (L2) och (ibland) mellansignalerna (132, 134 och 164 på spår 2-3-4) slår om till stopp när ett tåg på väg ut från stationen passerar någon av infartssignalens länkar (alltså de länkar som syns på andra bilden i första inlägget).

KMW eller någon annan, har ni några idéer?

Jag tänker att det kanske kan hjälpa om man splittar och weldar spåret på fler ställen, men jag är osäker på var, och dessutom hur länkarna ska placeras i förhållande till skarven.

Så här?

->|<-

Eller så här?

<-|->
Öh?
Varken eller skulle jag säga.
För det första ska spårskarvar inte ha någon betydelse så jag skulle inte hålla på och splitta och greja.
Har du en signal med två eller flera länkar fast det i din situation bara behövs en (blocksignal) så ska länkarna placeras så här:
->->

Då känner skriptet av det och gör den bakre länken inaktiv.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 12:53   #8
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Jag förklarade nog lite dåligt. Jag menade om man har två signaler "rygg mot rygg" på samma spår (som på bilderna i tråden). Länkarna för respektive signal ska givetvis peka åt samma håll.

Men jag ska se till att ta en ordentlig titt på placeringen av alla länkar i förhållande till rälsskarvar och se om det gör nån skillnad.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 13:54   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Hur långt ett block är ska inte påverkas av signaler i motsatt riktning utan det beror på var nästa signal i samma riktning är placerad.
Normalt försöker man väl att blocken ska ha samma lägen oavsett riktning och därmed ska signalernas länkar vara placerade på varandra.

Signalerna fungerar genom att meddelande skickas mellan dom via rälsen.
När man skickar iväg ett meddelande i rälsen specar man både åt vilket håll det ska skickas och vilket håll som mottagande länk ska ha.
Så om jag skickar iväg ett meddelande till nästa länk framåt längs spåret som har länken riktad framåt ska det inte spela någon roll om det finns hundra stycken med länken riktad bakåt emellan.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:54   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Okej, tror jag förstår! Då kan man alltså titta på signalerna "en riktning i taget" utan hänsyn till eventuella signaler riktade åt andra hållet på sträckan.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009