| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
	 | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Också kommer N3 med bromsplattform, bara för att det är så roligt att rendera och leka med reflektioner.  
		
		
		
		
		
		
			![]() Vagnen är nummer 22217, levererad från ASJ i Linköping 1909, i en serie på 50 vagnar. ![]() Totalt fanns det 385st N3 utan broms och 610st N3 med broms den 1 Januari 1912. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser mycket bra ut!
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			snyggt!!!!!!!!!! jag har bett en kompis fixa ritningar till ångfinckan
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	jag Kan ha spår av Dyslexi     SILJANS BANAN!![]()  !
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2011 
				Ort: Uppsala 
				
				
					Inlägg: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej 
		
		
		
		
		
		
		
	Ja den ger verkligen suverän! Man jag måste fråga, all den fina renderingen komer den med in i Trainz eller gör trainz sin egen rendering? BjörnL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 390
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja det blir riktigt snyggt  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 den ser ruskigt bra ut! Vad Blender och du kan märker jag nu! "när kommer den ut?" får man inte säga, men när den kommer ut blir den en praktpjäs! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tackar för alla kommentarer, kul att det gillas!  
		
		
		
		
		
		
			![]() Bjornl: Renderingen görs helt annorlunda i Trainz, mycket mer basic, men jag kan tala om att mycket av de snygga effekterna, skuggor under lister, under taket på bromshytten och runt bromsgrejerna på hytten är alla handgjorda i texturen, så de kommer med. Spegeln under vagnen kommer dock inte med i Trainz...   Jag kan avslöja att den ser riktigt bra ut i Trainz faktiskt, det får ni se bilder på senare. Lan: De kommer ut när de är klara, brukar det väl heta... ![]() Vad som skall göras är last, fixa textureassets (texturerna är snart klara!) och sedan skall NN3 fixas med last och 6 unika texturer. Jag kan nog lova att de kommer ut inom en månad i alla fall, men tala inte om det för någon, ifall jag inte lyckas hålla det jag lovar. ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Här kommer den lovade bilden från spelet. N3 med och utan bromshytt. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			När jag fick igång TANE så började det att klia i fingrarna efter något litet trevligt projekt att sätta tänderna i, så jag började på att kika på en gammal idé jag hade redan när jag byggde N3/NN3 vagnarna, nämligen syskonet I3. 
		
		
		
		
		
		
			Låt oss bläddra bakåt i historieboken. 1898 så tyckte SJ att deras godsvagnspark började på att bli lite väl spretig och ålderstigen, samtidigt som de många nya linjerna som öppnades på den här tiden krävde mängder med godsvagnar. Så man satte ritningsbyrån på att skapa ett par standardvagnar som man sedan lade beställningar på av vagnsverkstäderna som det fanns gott av runt om i landet. Detta resulterade i 1898 års godsvagnsstandard med litteran som G3, I3, N3, NN3 och R3, av vilka vi känner igen samtliga. G3, N3 och NN3 har jag byggt och R3 (som SGGJ R) har Lan byggt. De flesta av dessa vagnar var 9 meter över buffertarna och hade ett axelavstånd på 4 meter. Vagnarna kom i två (tre för G3) varianter, med eller utan bromshytt. På denna tiden så handbromsades nämligen alla godståg, så i runda slängar hade var tredje vagn som SJ beställde bromshytt och handbromsutrustning, resterande vagnar saknade helt broms. Under 20-talet så började man att montera tryckluftsbroms eller tryckluftsledning på godsvagnarna. Exempelvis så kan man se i 1924 års utgåva av Särtryck 77 (http://www.samlingsportalen.se/digit...autoindex.html) där man listade alla väsentliga ändringar på lok- och vagnsparken att hela 1244 godsvagnar fått tryckluftsbroms system Kunze Knorr och inte mindre än 3175 godsvagnar fått ledning för tryckluftsbroms under det gångna året. 1922 hade SJ en stor omlitteringsreform, då alla godsvagnars litteran ändrades genom att man tog bort siffrorna och ersatte dem med bokstäver som talade lite mera om vagntypens utformning. G3, N3, NN3, I3 och R3 blev härmed Gs/Gsh/Gsk, Ns, NNs, Is och Rs, där 's' stod för "stor bärighet" (minst 12 ton) ,'h' stod för "inredning för hästtransport" och 'k' stod för "inredning för köttransport"(köttkrokar i okyld vagn, ja, det hade inte hälsovårdsverket gått med på idag inte!  ). Under 20-talet så lät SJ även bygga om många vagnar av littera Ns, Is och Rs till öppna vagnar med plåtlämmar, littera Os.I3/Is då? Det var en öppen vagn avsedd för bulklaster så som spannmål, kol eller betor. I Skåne var liknande vagnar vanliga att frakta sockerbetor i. Har även bilder på där man fraktar gatsten i dem. Både gavlar och sidoväggarna var löstagbara, så att vagnen kunde omvandlas till något ganska likt en NN3 vagn utan stolpar. (dock har jag inte lyckats hitta någon bild på detta) De två näst yttersta luckorna på sidorna var nedfällbara för att kunna tömma vagnarna. Den 1 januari 1912 så hade SJ 1272 stycken I3 utan broms och 421 med bromshytt, men jag misstänker att fler vagnar tillkom efter det. ![]() SJ I3 16135 i TANE Det kommer att komma en I3 variant med bromshytt också, precis som N3/NN3, dessutom ska jag passa på att göra en TANE-uppdatering på dessa vagnar för deras texturer blev väldigt ljusa och blaskiga inne i TANE. Sedan när jag ändå har farten uppe så skulle jag vilja passa på att uppdatera mina Gs vagnar till riktiga G3 vagnar, för just nu är de hopplöst historisk inkorrekta. Det är vad som väntar framöver, men just nu skulle jag på Korvtigers digitala verkstad vilja hälsa alla en god jul!  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Härligt att se att Korvtiger fått bygglusten åter. Själv sysslar jag mest med att "tanelisera" mina lok och vagnar i bokstavsordning och är långt från Y, men var tvungen att göra en avstickare och lägga in YEJ betvagnar. 
		
		
		
			För efter denna historielektion kom jag ihåg att jag gjorde betvagnar under mitt Wollsjöäventyr, på bilden syns en bromsad och en obromsad J-vagn dragna av ett SJ W-lok och med Bombi Bitt som bromsare med sockerbetor i lasten. God Jul och gott nytt år ! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			![]() I3 utan och med bromshytt i TANE Jag har fått till en variant med bromshytt och bromsutrustning nu också. Dessutom så har jag fixat så att man kan lasta vagnarna med bulklaster (så som kol, sockerbetor etc) med en animerad mesh som kan skymtas i den vänstra vagnen. Vagnarna går även att lasta med lösa styckegods, precis som på mina N3/NN3. Har även scriptat vagnarna så att luckorna öppnas när man lastar ur bulklaster, men inte styckegods. Men det verkar vara något fel på smoke-effects i TANE, de emitteras 1 meter för högt upp i spelet, men det är korrekt när man kör preview på meshen. Men jag antar att det är fixat i SP1. Nu skall fixas lite fler texturer och så ska lite smådetaljer åtgärdas. Eventuellt kommer jag att skriva någon dokumentation om vagnstypen också, lite i stil med hur jag gjort med passagerarvagnspaketen. Finns det intresse för något sådant? 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |