![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Om 3D-cursorn är i origo (Shift-C) så skall det bara vara att trycka på "Center Cursor" så skall objektsorigot flyttas till 3D-cursorn, vilken är i origot på världen. Kontrollera att det verkligen är objectmode du är i, och att rätt objekt är markerat.
Förresten, kul att guiden kommer till användning!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Nu tänkter jag importera loket till Trainz för att se hur det ser ut! Men..
Jag har stött på problem, Jag får det där problemet som säger: "hytt" "has no material" o.s.v och så i slutet "error during data collection, export abored" Vad är fel? (Jag har klickat på "ögat" för koppelstången, o.s.v. eftersom att dem inte skulle exporteras tillsammans??) Jag har problem med "Boolean" också, För när jag ska skriva in namnet för objektet som ska ha den "moddifiern", som fönsterna så försvinner texten. Alltså jag skriver in namnet på objektet och sen när jag "går ur rutan" försvinner texten. Annars är jag nöjd, för att vara mitt första objekt i Blender! ![]() Senast redigerad av andreas_92 den 2011-03-03 klockan 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
vilket ånglok är det. Gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Läs gärna, hela Andreas första post.
Så hade du funnit svaret. Det är tänkt att då bli ett "fantasi ånglok". Vet inte om det kommer gå så bra att köra det! ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du måste lägga till ett material till alla delar av loket. Se andra delen av Blenderguiden för hur man gör det. Jag tror även att man måste UV-mappa modellen. Mitt tips om du bara vill få in den snabbt i Trainz är att du samanfogar alla meshdelar (Ctrl-J) och sedan ger de ett material. Byt till editmode, markera allt och tryck U > Unwrap. Då borde inte exportern protestera.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Alla loketes delar har nu fått material och loket är nu exporterat! för testet i Trainz.
Två nya "asset" har skapats, en för ångloket och den andra för bogeys, inga errors på dessa just nu.. Men loket vill inte visa sig! Hon måste var blyg inför dem andra ångloken för att hon kanske inte kommer gå så bra att köra!? ![]() ![]() Ni får också bilderna på respektives "config" fil i fall, står allt rätt till där? (just nu har jag ju ingen texture, shadow o.s.v.!) Senast redigerad av andreas_92 den 2011-03-10 klockan 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Helt OT, rosa är fint
![]() Men nu tillbaka, har du kollat din .im fil via ex trainz object explorer?? http://trainz.luvr.net/projects-view.php?pid=476 Har för mig att det finns en nyare variant av detta program (i annan tappning) någonstans. Vart vet jag ej. Om du ser din modell korrekt då, så finns det ett steg mindre där det kan gått fel ![]() Återkom när du testat det
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-03-11 klockan 11:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Du saknar "auto-create................1" i mesh-table på båda.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|