![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock. Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning. Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA. Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen. Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta. Senast redigerad av spyfrog den 2011-01-30 klockan 22:54. |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|