Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-04, 22:26   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Läckert lennart, tur att det är halvdag i morgon och man är ledig på torsdag så att han hinner sitta med Trainz nu när det kommer så mycket roliga grejer på en gång...

Lite kommentarer.

Jag hoppas att måleriavdelningen förser oss med gråblåa varianter av vagnarna, tycker helt enkelt att det är snyggare alldeles oavsett en eventuell verklighete

Vad gäller träkragarna, jag antar att tanken är separata modeller med och utan kragar och då motsvarande modifiering av lasten så att den faktiskt använder hela höjden.

Vad gäller lastning och lossning så ser det egentligen bra ut, men det vore ännu roligare om vagnarna faktiskt tömdes helt. Jag har ett minne av att man kan skicka ner hela meshen en bra bit under mark i sista rutan i animeringen för att lösa det problemet.

Kul föresten att du fick ritningarna av KMV, han han före mig så nu får jag läsa elloksboken själv i stället....
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 22:27   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Just det en sak till, du har ett texturfel på 12517, träkrage ingen förhöjningn. I ena vagnshörnet så är det en bit trätextur som läckt över.

Annars ser det som sagt vid en första titt mycket lovande ut.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 22:46   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Läckert lennart, tur att det är halvdag i morgon och man är ledig på torsdag så att han hinner sitta med Trainz nu när det kommer så mycket roliga grejer på en gång...

Lite kommentarer.

Jag hoppas att måleriavdelningen förser oss med gråblåa varianter av vagnarna, tycker helt enkelt att det är snyggare alldeles oavsett en eventuell verklighete

Vad gäller träkragarna, jag antar att tanken är separata modeller med och utan kragar och då motsvarande modifiering av lasten så att den faktiskt använder hela höjden.

Vad gäller lastning och lossning så ser det egentligen bra ut, men det vore ännu roligare om vagnarna faktiskt tömdes helt. Jag har ett minne av att man kan skicka ner hela meshen en bra bit under mark i sista rutan i animeringen för att lösa det problemet.

Kul föresten att du fick ritningarna av KMV, han han före mig så nu får jag läsa elloksboken själv i stället....
Bear,

Ekan och Bengan kan man lita på när det gäller texturförfiningar, det finns ju texturegroups till varje vagn! Kom just att tänka på att om man skall skriva S&N J på sidorna har jag säkert mappat fel (E&B är vana vid det!), det tar jag tag i i morgon.

Om man lägger frame 1 i animeringen 1000 m under "havsytan" kommer inte vagnen att synas i "preview-rutan" i Surveyor. Jag tror jag har en lösning på detta problem också men det är helt otestat!? Ber att få återkomma efter "utredning".

Träkragarna är mesher i vagnarnas m1-body-mappar men går att ta bort genom att sätta auto-create 0 i config. Detta var tänkt för en kommande last med sågad och huggen ved för krigsåren (STL Ved), sen får man själv meka med config om man vill ha det! Hoppas forumfolket kan lära sig att det inte är så svårt att ändra i config - tänk vad mycket mer dom skulle få ut av Trainz!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 22:59   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bear,

Ekan och Bengan kan man lita på när det gäller texturförfiningar, det finns ju texturegroups till varje vagn! Kom just att tänka på att om man skall skriva S&N J på sidorna har jag säkert mappat fel (E&B är vana vid det!), det tar jag tag i i morgon.

Om man lägger frame 1 i animeringen 1000 m under "havsytan" kommer inte vagnen att synas i "preview-rutan" i Surveyor. Jag tror jag har en lösning på detta problem också men det är helt otestat!? Ber att få återkomma efter "utredning".

Träkragarna är mesher i vagnarnas m1-body-mappar men går att ta bort genom att sätta auto-create 0 i config. Detta var tänkt för en kommande last med sågad och huggen ved för krigsåren (STL Ved), sen får man själv meka med config om man vill ha det! Hoppas forumfolket kan lära sig att det inte är så svårt att ändra i config - tänk vad mycket mer dom skulle få ut av Trainz!?
Där ser man, det fanns alltå en förklaring till att de inte städade vagnen när de hade lossat färdigt. Det skall bli kul att se din lösning på problemet, kanske skala det till en liten hög i ena hörnet.

Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå.

De script som AJS har skrivit och som till stora delar motsvarar STL scripten har stöd för att slå av och på mescher i vagnarnas inställningar ungefär som ni hanterar texturegroups så det kanske skulle kunna vara möjligt med en liknande lösning om man inte vill göra separata vagnar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-01-04 klockan 23:02.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 23:12   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

"Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå."

Vad gäller mina vagnar så har alla full frihet att "klona" och ladda upp egna varianter, jag kan ju inte orka med att bygga alla varianter själv!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 08:42   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kom vi inte fram till att man kunde lägga till use parent bounds i configen så att man slapp problemet med att man inte ser vagnen i preview-rutan? Men det måste finnas något sätt annars, för jag har sett flera vagnar som använder knepet men som inte har samma problem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 10:58   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kom vi inte fram till att man kunde lägga till use parent bounds i configen så att man slapp problemet med att man inte ser vagnen i preview-rutan? Men det måste finnas något sätt annars, för jag har sett flera vagnar som använder knepet men som inte har samma problem.
use-parent-bounds borde hjälpa, skall testa senare, just nu gäller snöröjning här på västkusten!!!

Bear har nog rätt: man får nog ge ut olika varianter på vagnar med vedkrage.

Jag får inte till det här med texture-replacment för last-texturen. Måste allt stämma med sidan 372 i CCG?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 17:04   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Du måste ha en effect som heter product-texture i mesh-tablen i loadmeshen som skall innehålla:
kind texture-replacement
texture “load_map.texture”

Sedan så ska texturen heta load_map, vilket ger dig en .texture.txt som heter load_map.texture.txt vilket är vad texture ovan just pekar på.

Sedan måste ju animated-mesh load finnas med i queuen.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-01-05 klockan 17:05.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 17:12   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool 110105 = Stora Eländes Dagen, en usel SED!

use-parent-bounds 1 hjälper inte, har testat med allt jag kan komma på men vagnarna syns inte i preview-fönstret. Enda sättet skulle väl vara om lasten vore en separat asset (eller befinner sig alldeles under marken), ungefär som en boggi men just nu är jag lindrigt sagt trött på hela "load of shit"!!! Jag vill bygga vagnar, inte sitta och fäppla med saker som inte fungerar!!! Nån annan får ta över last-problematiken - jag orkar inte mer!!!
Förbaskat trött på att skotta snö också - livet är eländigt ibland!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009