Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-15, 00:44   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Halva inne i en helt ny mening Blir det samma resultat om du gör en variant av texturerna utan alfakanal sparad(om du nu har den sparad från som det är nu dvs.)?
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 01:12   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Oki, försökte leta lite och jag vet ju inte hur dina fönstertexturer(som jag misstänker har alpha kanal) är lagrade i vilka filer men det verkar som om transparensen kan sprida sig beroend på hur texturerna ligger

Citat:
Firstly, transparency can be a problem in Trainz. If you have made a building and texture a wall with a see through (transparent) window included in the wall texture, the result is see through and vanishing walls in Trainz. This means that the actual transparent window texture must be separate from the main wall texture. Using a large texture file for the building then making the same size opacity map with only a few windows on it also makes for large wasteful files. The large file size and a large polygon count for the object both impact on Trainz performance.

The technique is to cut holes in a building wall where each window goes, then to make a plane to exactly fill the opening. Only the window texture and the opacity map (texture) is applied to this plane, a completely separate texture and plane from the walls.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:17   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Ni skall inte göra fönster med Alpha i texturerna om resultatet skall användas i moderna versioner av trainz. Gör istället separata polygoner där ni använder ett material som i sig är genomskinligt. Om man använder texturer med mer än svart och vitt i Alpha kanalen så får man magiska problem med att även ytan rakt bakom blir genomskinlig.

Jag skulle fortfarande tro att Markus problemet handlar om materialegenskaper.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:23   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Närjag läste mitt eget inlägg så insåg jag att det lät himmla grinigt. Det var inte allsmeningen och beror mest på att jagsitter på pendeln och inte har riktigt vaknat ännu.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 12:58   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jag har kollat på alla material, och det finns inget som ska ge denna effekten på loket, jag har även testat med och utan alpha maps på rutorna, ingen skillnad, provat att definiera opacity på materialet, ingen skillnad.

Jag har verkligen ingen aning om vad problemet är, men det är inte bara jag som har det tydligen..

EDIT: Glömde att säga att fönsterna är fristående polygoner.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 13:25   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Bear du hade rätt!

Jag hade missat en ruta för materialet, och där i ändrade jag från "None (Opque) till "RBG intensity", vilket nu gör att loket ser ut som det ska! Har lite små sakerl att fixa, sen så finns det ju rätt så givna personer som ska få måla lite på loket före release.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 19:55   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

har ingen aning om varför boggierna inte visar sig på första bilden, men dom är där i spelet iaf!









Har faktiskt även lyckats få in fönster på modellen! fast dom måste mörkas till lite så att man ser att dom är där, sen så måste jag även fixa så att Mina boggier sitter på loket, men vet inte riktigt hur det ska gå till, om någon känner sig manad att få in boggierna så är det bara att höra av sig.

Lite små saker kvar att greja, men den är snart redo för trainz!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009