![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Det finns två sätt, lite beroende på hur objektet i fråga ser ut,
Antingen sköter man det genom alphareglaget i materialeditorn i 3D-programet, då blir hela det objektet som har texturen lika genomskinlig, alltså bör man använda detta när man har allt glas som ett separat objekt i meshen. Det andra är via en alphamap, dvs en textur med samma storlek som texturen du vill göra genomskinlig, men som är svart och vit där vit betyder att den delen av texturen är synlig och svart genomskinlig. Sedan kan man blanda olika gråa färger, ju mörkare grå desto genomskinligare. Man kan ha den som en .bmp-textur eller inbakad i en 32bits tga-fil. Denna variant lämpar sig på hus där man har fönster med spröjs och vill hålla ned polygonantalet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|