Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-15, 20:04   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Det finns två sätt, lite beroende på hur objektet i fråga ser ut,
Antingen sköter man det genom alphareglaget i materialeditorn i 3D-programet, då blir hela det objektet som har texturen lika genomskinlig, alltså bör man använda detta när man har allt glas som ett separat objekt i meshen.
Det andra är via en alphamap, dvs en textur med samma storlek som texturen du vill göra genomskinlig, men som är svart och vit där vit betyder att den delen av texturen är synlig och svart genomskinlig. Sedan kan man blanda olika gråa färger, ju mörkare grå desto genomskinligare. Man kan ha den som en .bmp-textur eller inbakad i en 32bits tga-fil. Denna variant lämpar sig på hus där man har fönster med spröjs och vill hålla ned polygonantalet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009