![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Ja det här kan bara inte komma för tidigt, har sett att flera bygger med samma programvara så det här borde bli ett lyft för forumet. Nu skulle det sitta fint med en önskelista också, men av det seriösare slaget efter vad som verkligen saknas i dagens tågsimulatorer. T.e.x. så är det brist på svenska stationshus av större storlek. När en bra byggd bana är färdig idag så kommer man nästan alltid till samma stationshus när man kör på denna vilket ger känsla av "då var vi här igen" förtar ahaupplevesen från körningen.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) Senast redigerad av stickanw den 2010-09-16 klockan 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Ja, det behövs inte bara lok och vagnar, utan även svenska objekt som ligger kring järnvägen. T.ex skyltar, stationsobjekt (plattformstak, papperskorgar, avgångstavlor). newS som gjort massa fina skyltar kanske kan tänka sig att komplettera, med skyltar som saknas till järnvägen? Även om han gjort ett grymt jobb redan, så saknas det väl en o annan skylt?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]()
Låter bra alla dessa ideér!
Finns det någon möjlighet att exportera mina få objekt som jag har gjort till Trainz till RW? Har någon lust att fixa det så PMa mig så får ni källfilerna. ![]() Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-09-16 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har provat lite med att exportera några modeller i 3DS-format och det går bra, texturer-mappningen bevaras men man får själv "sätta dit" den igen. Ett större problem är animationer: Man ägnar mycket tid åt att t.ex. animera en drivboggi på ett ånglok så det vore ju bra om vi hittar en "plattform" över vilken vi kan utbyta även animationer som möjligen fungerar i 3DS. I 3Dmax (och gmax) jobbar man med "IK-Limb", "Bones" och IK-Chain" men dom exporteras ej i 3DS? Däremot exporteras tydligen "dummyes", i Trainz betecknade b.r.xxx !? Jag tänkte börja ett litet utbyte av mesher här för att se om dom går att importera till "Blender, Maya m.m.) Det finns en "Importer" till gmax för 3DS men för animationer vet jag inte???
Jag laddar upp en 3DS-fil på en enkel godsvagnaboggi (1 hjul med tillbehör och en enkel animation över 30 frames) så får vi se hur många som lyckas "fånga" den!? Den blir i .rar-format eftersom 3DS-format (ännu) ej tillåts på detta forum(?) Och inte bara det, detta forum accepterar inte .rar-filer utan endast .zip. Jag uppmanar "moderatorena" att UPPDATERA detta forum till "modern" standard (ingen kritik, bara ett råd). Så blir då filen i .zip-format (PHUUUST):
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
512x512 tga-textur till boggin jag laddade upp igår. Kan några av er som bygger i annat än max testa hur det går till att använda .3DS resp .TGA-filer.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack, Fredrik!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Lennart, har sparat ned din godsvagnsboggie och provat ta in den i 3D Canvas.
Blev lätt förbryllad först då jag inget såg, visade sig att den är 6cm bred, 2cm hög och 3cm lång! Blivit något konstigt med skalan på modellen så den är pytteliten? Har du byggt med modelljärnvägsmått (0 skalan)? Uppskalning och återknytning till texturfilen så ser det bra ut. Nåväl en hjulaxel med upphängning behöver ingen animation i vare sig RS/RW eller MSTS. Man namnger hjulsätt och boggier enligt en standard och då fixar simulatorn själv animeringen. På X7/UB7X var det endast dörrar och strömavtagaren som jag behövde animera (visst ja vindrutetorkare också). Om även hjulen behöver animeras i Trainz så finns det ändå inget att flytta över från en MSTS/RS/RW modell. Det största animeringsproblemet som jag ser framför mig är en slidstyrning. "Bones" för animering finns även i 3D Canvas fast jag har aldrig använt det. Förstår principen men jag har ändå valt att göra animeringarna i frames och med vanliga vridningar och förflyttningar. Något format för att flytta animeringar mellan olika 3D verktyg känner jag tyvärr inte till. Själva modellen tror jag dock att 3DS är det bästa formatet från de erfarenheter jag har. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|