|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2010-09-13, 19:29 | #1 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Förstår inte hur korven hittar alla detaljer. Tycker att hon har varit dösnygg i flera dagar och färdig-vädrad, så att ekan slipper gå på med penseln, allt för mycket. 
				__________________ Bengan | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 19:41 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Jag har väl någon sorts gåva. Har hittat flera fel, kommer nog en liten lista till imorgon, när jag hunnit titta närmare och skriva ned allt jag hittar.    
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 19:41 | #3 | 
| Tidigare v10 Reg.datum: Nov 2005 Ort: Halmstad 
					Inlägg: 2 513
				 |   
			
			Ska sotskåpsluckan vara öppningsbar så är det nästan bud på att ha en vy där med    | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 19:50 | #4 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 men det hänger mycket på Svenolov om det lyckas (gäller det mesta som behöver skriptas). Just nu är Svenolov upptagen med annat så det får komma senare, men en bild med sotskåpsluckan , dörrar och fönster öppna kan jag ordna de närmaste dagarna. För övrigt finns väl i F1200-tråden nån bild på öppen sotskåpslucka, du får väl krypa in där så länge! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2010-09-13, 19:56 | #5 | |
| Tidigare v10 Reg.datum: Nov 2005 Ort: Halmstad 
					Inlägg: 2 513
				 |   Citat: 
 Har i andra kretsar konstaterats att jag trivs ganska bra i sotskåpet så jag får nog passa på!   | |
|   |   | 
|  2010-09-14, 11:51 | #6 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  100914 f.m. 
			
			Bara så att ni ser att allt är förberett för skriptning:
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-09-14, 11:56 | #7 | 
| Tidigare v10 Reg.datum: Nov 2005 Ort: Halmstad 
					Inlägg: 2 513
				 |   
			
			Mycket trevligt! Du har ett riktigt öga för detaljer!
		 | 
|   |   | 
|  2010-09-14, 18:15 | #8 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Protest! 40-50-tal är helt åt skogen med den märkningen! SJ-kroken användes bara till mitten av 40-talet! Sedan var det SJ av futura-typsnitt som gällde! Precis som Marcus säger så är den grejen som hänger bakom skorstenen en gnistsläckare som fungerar genom att man fäller ned och spänner fast den över skorstenen. Den har ett nät av järn där de större gnistorna fastnar och ramlar ned i sotskåpet igen eller åtminstone slocknar. Många lok (t.ex. litt B har den inbyggd i sotskåpet, fast då som en plåt med avlånga hål i. Anledningen till att man kan fälla ned den är tvenne, dels för att kunna komma in i lokstall, då lokstall oftast byggdes precis så att loken gick in enligt normalsektionen för portar och eftersom skorstenarna byggdes så höga som det tilläts för att få bort röken och askan så mycket som möjligt genom att få upp den så högt som möjligt. Då hamnade dessa utanför normalsektionen för portar och kom inte in. (dock så var de ju innanför normalsektionen för linjen såklart!) Och dels för att nätet förstör draget, dvs att det försvagar det drag som suger upp luft i asklådan, genom rosterna till fyrboxen där den drar med sig röken genom tuberna, till sotskåpet och upp ur skorstenen. Detta fungerar genom att det bildas ett undertryck när loket är i rörelse i skorstenen som drar med sig luften, askan och röken. Detta förstörs delvis av gnistsläckare, vilket då gör att röken inte stiger lika mycket under gång och försämrar förbränningen så loket blir mindre bränsleekonomiskt. Därav vill man helst köra med den avfälld. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 20:09 | #9 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   Citat: 
 Ni får nog anledning att plocka fram penslarna så småningom för den J-maskin jag gör är litt 1338 i nåt slags 40-50-tals-skick, det fanns ju fler J-lok. Jag kommer att skicka texturförlagor med tips till dig och Ekan vad det lider. Som exempel vad som kan vänta er är en bild på ett "pansarlok" från det "senaste" världskriget [Per-Albin Hanson ni vet - "Sveriges försvar är starkt"] så tvätta ni av penslarna så länge! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2010-09-13, 20:32 | #10 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2009 Ort: Stockholms län 
					Inlägg: 498
				 |   
			
			Wow... Jag trodde den var färdig! Men mer och me saker kommer, hur ska den få plats på våran hårddisk? Längtar    
				__________________ X2an!   | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 21:38 | #11 | 
| Medlem Reg.datum: Oct 2007 
					Inlägg: 46
				 |    Om det kan vara till någon glädje så visar jag en bild på J 1338 på väg upp för Granstandabacken den 14 oktober 2006. Tåget var chartrat och gick Falun - Gävle - Falun. Sträckan Falun - Gävle kördes av lokets ägare, Gösta. | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 22:09 | #12 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Mums filibabba! Nu ser jag vissa saker jag glömt bort! Och nitade vagnar i kroken, ger vissa idéer! Tack Ludde!
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 22:17 | #13 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2002 Ort: Vårby, Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 324
				 |   
			
			De här loken hade när de gick i ordnarie trafik oftast spårröjare både fram och bak pga att de gick lika ofta i båda riktningarna,
		 
				__________________ Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 22:33 | #14 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			En bra idé, dvs "plog" både fram och bak? Möjligt att du har rätt, vi får forska vidare - konstruktionsmässigt inga problem - om Svenolov har tid och ställer upp kan man kanske till och med välja!?
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2010-09-13, 22:14 | #15 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Den får gott plats på min gamla dator (2 GB årgång 2006) så det borde inte bli några stora problem om man inte bygger Hagalund rangerbangård och försöker sätta ut 100 lok och 500 vagnar för då storknar väl alla datorer utom CIA:s hemliga?
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |