Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-11, 16:57   #1
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Tror du att du kan låta någon fixa STW-koppel på den? Förlåt om jag är tjatig om det, men jag är så himla försjust i den, och loket.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 17:05   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det är faktiskt redan sådana koppel monterade, och någon form av animerade koppel kommer den att få behålla. Frågan är väll lite hur övriga som bygger svenska modeller gör. Om majoriteten verkar vara på väg mot en annan koppellösning så kommer även jag att hänga på. Fins det några fler fordon med STW-kopplet än min LKP vagn och den moderna täckta godsvagn som släptes samtidigt som kopplet?
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 17:22   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har ett par G-vagnar av 1898 års modell med STW-koppel. Osläppta.

Väntar på att Mats ska släppa V1.1 av koppelscriptet innan jag släpper dem.

Sedan tror jag inte att det är några just nu. Möjligtvis Seal som troligen ska bygga Sb:n och plåtlådorna med STW-koppel.

Har inte hört om någon som ska använda något annat koppelscript, så du kan nog haka på här (så kanske fler kommer med senare)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 17:34   #4
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Det finns en hbis-vagn i downloads, släppdes i januari, så du får nog söka efter den. Den hade lite fel i koppelavståndet (Slangarna), och det meddeladades. Korvtiger, Varför kan du bara inte släppa dem? Jag menar, bear fick ju hjälp med att motera fast koppel, så varför behöver du just verision 1.1?
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 22:07   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Snyggt Björn.

Du har ju samma tempo som Lennart, när du bygger.
När en annan försöker, så kör man bara fast och tappar lusten.
Så som du och Lennart ligger i nu.
Så verkar det som om man blir tvungen, att gräva i Gmax-mappen.
Har för mig, att jag har en halvfärdig Kis där, sen flera år tillbaka.
Kanske dax, att försöka avsluta det hela nu.


http://www.greencargo.com/upload/vagnboken/kis.jpg
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 22:25   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Några funderingar om hur saker fungerar

Nu har Ljus och Ljudtekniker samt killen med rökmaskinen anlänt och påbörjat sitt arbete. Men de har några funderingar om praxis i trainz världen.

Finns det några färdiga script eller liknande för att hantera svensk belysning.

* Vitt helljus frammåt och rött bakåt vid linjekörning. Egentligen avbländning vid möte och på stationer.
* Vitt halvljus frammåt och bakåt, samt rött i B änden vid växling.

Snyggast vore ju att på sikt synca med rörelseformen i Svenolovs signalscript.

Är det någon som kan förklara vad jag har gjort för misstag i configen nedan när jag inte får tyfonen att fungera. Det är antagligen något jätteenkelt men jag har försökt fundera ut det flera gånger utan att lyckas.
kuid <kuid:191567:1064>

mesh-table
{
default
{
mesh "z43.im"
auto-create 1
}

koppela
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

koppelb
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaoff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppela"
auto-create 0
att-parent "default"
}

luftboff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftbon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppelb"
auto-create 0
att-parent "default"
}
}

bogeys
{
0
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}

1
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}
}
engine 1
mass 20000
kind "traincar"
interior <kuid:78090:55300>
enginespec <kuid:78090:51300>
enginesound <kuid:-1:42003001>
hornsound <kuid:-1:42003101>
light_color 255,255,255
ditch_color 255,200,200
description "SJ Z43 First Generation"
trainz-build 2.9
category-class "XFM"
category-region "SE"
category-era "1960s;1970z;1980s"
username "SJ Z43 Generation 1"
author "bear_ludd"
contact-email "bear@ludd.ltu.se"

smoke0
{
attachment "a.smoke0"
mode "speed"
color 100,100,130,175
start 0,5,10,20
rate 5,10,15,20
velocity 1,1,1.5,1.5
lifetime 1,0.9,0.7,0.5
minsize 0.15
maxsize 0.6
}

kuid-table
{
0 <kuid:191567:1095>
1 <kuid:-1:42004201>
2 <kuid:78090:55300>
3 <kuid:78090:51300>
4 <kuid:-1:42003001>
5 <kuid:-1:42003101>
6 <kuid:-3:10003>
7 <kuid2:86661:9440307:1>
stw_koppel <kuid:36713:1046>
}

thumbnails
{
0
{
image "thumb.jpg"
width 240
height 180
}
}
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 22:32   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tyfonmysteriet är löst, den var bara så tyst att den inte överröstade motorbullret när man stod nära maskinen...
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009