Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-29, 15:53   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Lastbilar

Kom just på mig med att posta i Downloads igen (djupt ångerfull, Svenolov!) Jag öppnar denna tråd för att diskutera Lite teknik för hur man får till lastbilar t.ex.
Laddade just ned Gimp som verkar vara ett mycket potent ritprogram (Undrar om en gammal halvsenil, konservativ typ som jag kan lära mig det?). Jag har sparat mappningslagret som TGA-fil och lagt det på texturfilen för att se var skarvar och annat ligger, sedan kan jag radera det jag inte vill ha med - en klar innovation för mig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scania_graa_det.jpg (77.4 KB, 276 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 17:37   #2
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Kul att mina bilar har satt igång lite aktivitet här. Roligt att se ommålningarna och jag har absolut inget emot att ni sprider dem tvärt om.

De genombrutna fönsterna var riktigt snygga Ian, skall se om det kan leveras som standard på nästa modell. Hur mycket ser man av insidan, skulle det vara önskvärt med en enkel inredning?

Jag har inte riktigt funderat ut hur det fungerar. Kommer man att problem med att objektet hoppar fram och tillbaka i TRS2009 om man har flera med transparens, jag har sett en del sådana tendenser.

Tänkte jag skulle försöka knåpa ihop flak och eventuellt kapell varianter på bilen nu. Det mesta av mappningen på själva bilen kommer att ligga kvar så allt jobb man lägger ner där kommer bara att gå att flytta över.

Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.

Jag är som sagt helt grön på det här med 3d modeller i allmänhet och trainz i synnerhet så tipps och ideer är välkommna.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 18:31   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Kul att mina bilar har satt igång lite aktivitet här. Roligt att se ommålningarna och jag har absolut inget emot att ni sprider dem tvärt om.

De genombrutna fönsterna var riktigt snygga Ian, skall se om det kan leveras som standard på nästa modell. Hur mycket ser man av insidan, skulle det vara önskvärt med en enkel inredning?

Jag har inte riktigt funderat ut hur det fungerar. Kommer man att problem med att objektet hoppar fram och tillbaka i TRS2009 om man har flera med transparens, jag har sett en del sådana tendenser.

Tänkte jag skulle försöka knåpa ihop flak och eventuellt kapell varianter på bilen nu. Det mesta av mappningen på själva bilen kommer att ligga kvar så allt jobb man lägger ner där kommer bara att gå att flytta över.

Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.

Jag är som sagt helt grön på det här med 3d modeller i allmänhet och trainz i synnerhet så tipps och ideer är välkommna.
1. De genombrutna fönstren har jag gjort så här:
Döpt om Untitled.tga till scania.tga och maskat fönsterutorna och sparat.
Målat allt omaskat helvitt, inverterat masken och fyllt fönsterrutorna med en
tvåfärgsfyllning från ljusgrått överst till mörkgrått nederst och konverterat till
Grayscale 8 bit och sedan sparat som scania.bmp.
2. Editerat filen untitled.texture.txt till följande innehåll:
Primary=scania.tga
Alpha=scania.bmp
Tile=st
Bilderna nedan på scania.tga och scania.bmp (Detta går säkert att göra enklare i Gimp?)

Ensidiga texturer är OK på en så symetrisk modell!

Du, Bear - grön på 3d-design, nä, nä du ligger minst en generation före mig i utvecklingen - jobba på med Blender och Gimp - det är framtiden - Lycka Till!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scania_tga.jpg (63.1 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg scania_bmp.jpg (7.0 KB, 262 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 19:28   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

[quote=bear;195372]Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.quote]

Nu är jag här igen, för att krångla till det för dig.

Jag skulle föredra, att vänster och höger mappas var för sig.
Då du har några kapellvarianter på G. Så skulle det vara kul, att måla några varianter utav ASG, Bilspedition, Svelast m.m. Men då kommer texten att vara spegelvänd på ena sidan. Om man nu inte mappar varje sida separat. Skriver man in text på dörren nu, så blir det spegelvänt på den andra sidan.

Senast redigerad av Bengan den 2009-10-29 klockan 19:30.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 20:05   #5
bear
Medlem

Standard

Så sant Bengan. Jag tar och mappar skåpet med separata sidor när jag gör kapellbilen. Jag tror däremot att jag behåller resten av scanian som den är och mapper helt separata sidor på nästa bil.

Jag bygger några variater på takskyltar till kapellbilen också när jag ändå håller på.

Bifogar bilder på flakbilen som växer fram i verkstaden just nu...

Planerna när jag är klar med varianter på den här bilen är någon mindre volvo lastbil typ F85 och en hjullastare LM1641 inklusive höglyft modellen för timmerlossning. Sedan får vi se om det blir några fler lastbilar.
Gammal 2009-10-30, 20:43   #6
bear
Medlem

Standard

Mina försök med transparens gick inte så bra, åtminstonde i trainz 2009 ser man genom diverse väggar i både mina och ians bilar med genomskinliga fönster. Eventuellt bara problem med Alpha i 2009 eller också är det för att väggarna egentligen är vända åt andra hållet. Jag välger nog att tillsvidare hålla mig till ogenomskinliga väggar.
Gammal 2009-10-30, 21:20   #7
bear
Medlem

Standard

Riktigt kul att se alla ommålignar av scaniorna. Jag har en fundering på vad ni tror om att använda Chameleon för att kunna sammla ihop alla texturerna i ett object där man sedan kan välja texture. Låter ganska vettigt enligt beskrivningen nedan, någon som har erfarenhet av det sedan tidigare?

http://eldavos.awardspace.com/librar...Chameleon.html

Jag har 16 versioner på flakbilen på gång både 2 och 3 axliga som delar mycket av texturerna och är gjorda för att textureras från samma tga fil. Att det blir så många beror på att det är varianter med lemmarna uppe/nere sådana som tippar , några med förhöjningslämmar och några helt utan lämmar så att man kan välja rätt bil för rätt tillfälle.
Gammal 2009-11-01, 07:06   #8
bear
Medlem

Standard

Bengan framförde önskemål om en trailerdragare i Downloadforumet. Har ingen lust att föra diskussionen där utan skriver här istället. Det borde gå ganska fort att svänga ihop sådana, men det vore bra med en länk till de trailers som du hadde tänkt använda så att jag kan placera draganordningen i rätt höjd.

Vill ni ha takskyltar på dem också?
Gammal 2009-11-01, 07:14   #9
bear
Medlem

Standard

Är det föresten någon som har en uppfattning om lämplig längd på ett släp som passar till långtradarscanian. Hur var det med maxlängden på 60 och 70-talet var den redan då 24 meter? Utnytjade man den fullt ut redan då?
Gammal 2009-11-01, 16:33   #10
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Bengan framförde önskemål om en trailerdragare i Downloadforumet. Har ingen lust att föra diskussionen där utan skriver här istället. Det borde gå ganska fort att svänga ihop sådana, men det vore bra med en länk till de trailers som du hadde tänkt använda så att jag kan placera draganordningen i rätt höjd.

Vill ni ha takskyltar på dem också?
Nu satte du mig på pottan.
Har precis startat upp en ny burk, men väntar på en ny hårddisk. Så jag har bara installerat TS2009 + lite annat, så som dina lastbilar och lite annat svenskt material. Så jag kommer inte åt släppet, för att ens kunna kolla upp vem som har gjort det. Har sparat alla mina länkar, på en annan hårddisk. Ska försöka leta fram rätt länk, om jag kommer åt dom.

Finns ett liknande släp här i länken. Kanske någon annan känner igen släpet och som vet var den finns för nedladdning någonstans.
Om man scrollar ner till mitten ungefär. Så finner du i listan Bullen 11. Där finns ett släp som påminner om det, som jag har laddat ner.
Finns för övrigt lite andra lastbilar i länken, som man kan använda för att kolla in på, vid ommålning utav dina.

http://www.vaxjobilfrakt.se/index2.htm
Gammal 2009-11-01, 17:02   #11
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg

Kanske någon annan känner igen släpet och som vet var den finns för nedladdning någonstans.
Tycker att det liknar något av "Dinorius_Redundicus", skrotnisses, trailers som finns på DLS.
Gammal 2009-11-01, 20:01   #12
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Tycker att det liknar något av "Dinorius_Redundicus", skrotnisses, trailers som finns på DLS.
Stämmer nog rätt bra.
Har bara för mig, att dom var mer grådaskiga. Men jag kikade inte igen alla hans objekt nu.
Tror att någon utav hans gamla släp, skulle passa bra som Bullens Pilsnerkorv tillsammans med en Scania-dragare.

Sök på username. Dinorius_Redundicus glöm inte att kryssa i rutan för TRS2004.

http://www.auran.com/TRS2004/DLS.php
Gammal 2009-11-16, 20:19   #13
bear
Medlem

Standard

Då var lastbilsbyggandet på gång igen, och den här gången blir det en.... Tja gissa skälva. Men ibland blir man less på alla krökta och framförallt dubbelkrökta ytor, ingen som behöver lite snygga rätvinkliga betongblock som omväxling?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (76.6 KB, 112 visningar)
Gammal 2009-11-16, 20:48   #14
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Påminner starkt om en L46/47 tycker jag.

Du imponerar.
Gammal 2009-11-16, 21:25   #15
bear
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Påminner starkt om en L46/47 tycker jag.

Du imponerar.
Du tog det, även om jag bygger från ritningar till en F85/F86/F87 som motsvarande bilar kom att heta senare.

Det är föresten ingen som sitter på foton eller ritningar till en passande soppbilspåbyggnad?

Det kommer ett gäng varianter främst från volvos typritningar (http://images30.fotki.com/v50/file1d...79/F867906.jpg) senare under veckan, men det vore kul med en sopbil.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.