![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tackar Svenolov.
Det blir till och testa, så fort jag får igång Trainz ordentligt igen på burken.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar!
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda.
Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad: pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3. Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen. Siffrorna har följande betydelse:
Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande: Kod:
string-table { pantograph "1" } Kod:
string-table { texture_name "Textur" radiolok "Radiolok" . . . pantograph "2" } I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen. Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används. Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-07 klockan 02:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen:
Kod:
string-table { pantograph "0" } Kod:
string-table { pantograph "2" } Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget. Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör. Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna. EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-09 klockan 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]()
Tackar Svenolov.
För strömlösa El-lok Har inte hunnit att testa dom två föregående än. Har precis fått igång den nya burken och har bara börjat att installera så smått i Trainz. Har du gjort någon test med Reginan och X10-14. På Reginan, så är ju dörrarna kopplade till strömavtagaren och på X10-14, så är ju även dessa strömavtagare uppe hela tiden och har ingen funktion i Trainz. Räcker det med, att fylla i dom ovanstående uppgifterna i configen på dom också. För att dom ska bli strömlösa eller måste dom vara utrustade med strömavtagare som går upp och ner för att funktionen ska fungera? EDIT: Kom på att motorvagnen för X2:an har ingen strömavtagare. Är det dessa uppgifter som man bör lägga till på Reginan och X10-14 i configen.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2009-11-09 klockan 22:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Lite OT kanske, men när du frågar om Regina, som jag har haft väldiga fighter med tidigare. Jag har gamla originalfiler på Regina som jag fick av upphovsmannen för många år sedan, när jag ställde frågan till honom om dörrproblemet. Han gav mig tillåtelse att använda detta material, och även lämna det vidare om jag ville. Så jag sitter med detta material som jag äger numera. Det finns installerat på min gamla uråldriga dator som jag har hemma i Ljusdal. Jag ska göra en resa (ta en liten semester) nästa vecka till mina släktingar i Hälsingland och skrämma liv i den gamle, så vi får se vad jag hittar där. Jag tror att du Bengan, kan förvalta detta material bättre än jag.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-10 klockan 02:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]()
Tackar för svaret.
Tror att jag förstår, men inte helt riktigt angående X10-14. På dom, så har ju strömavtagaren inte någon funktion. Går varken fälla upp eller ned. På Reginan, så styrs ju dörrarna av knappen för strömavtagaren. Så där, är det bara att se till att dörrarna är stängda (fel öppna var det). För den var ju så knäpp, att dörrarna gick upp, när man började köra för att strömavtagaren slogs på. Men det löste ju du, så jag kör Regina efter din variant. Nu gled jag bort från X10-14, där jag inte är med helt. Finns ju ingen strömavtagare att slå till, men det finns det ju inte heller på manövervagnen (skrev fel i förra posten, motorvagn) för X2:an. Är det bara att använda samma uppgifter i configen för X10-14 som det är för manövervagnen för X2. X2 har ju dock en fungerande motorvagn i andra änden, men det har ju inte X10-14. Ja, det blir till att testa sig fram.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hei det er meg igjen, unnskyld for at jeg forstyrrer, men jeg fikk denne feilen, da jeg prøvde en lok med litt modifisert script.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]()
Ja helt riktigt, det är bl.a. för att tåget inte ska stanna när manövervagnen passerar markern när motorvagnen fortfarande har ström. Läs vidare.
Ursprungligen postat av Bengan ![]() ... I klartext. Är det bara när elloket passerar, som det blir strömlöst eller gäller det också. Om du har ett tågsätt på 10-15 vagnar. Att reaktionen kommer redan vid första vagnen, om man backar ut på strömlös sträcka. ... Det är när elloket passerar som det blir strömlöst. Så du kan t.ex. backa in 10 vagnar på en strömlös sträcka och koppla bort de 8 sista och åka därifrån, bara inte loket passerar markern. Tackar Sven. Då tänkte jag rätt på första punkten och på den andra punkten. Precis vad jag hoppades på. Skönt att du tänker på det mesta. Är med i dom andra stegen, angående strömavtagarens upp och nedgång och dess lägen. Men har inte tänkt på, om knappen alltid är aktiv och fungerar på alla lok. Sällan jag har den listen utdragen och samma sak med hyttkörning. Brukar oftast, bara åka med tåget i utvändig kamera. Då jag tycker, att det ser så härligt ut, när ett elegant tågsätt bryter igenom landskapet. Tyvärr, så finns det inte så många banor. Där man verkligen kan sitta och njuta. Jag får rysningar, bara jag ser Ekans bilder. Har aldrig sett något liknande och kommer nog aldrig att komma i närheten vid eget bygge. Där måste det vara helt underbart, att åka med i en utvändig kamera och se landskapet dåna förbi.
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Har du lagt til en pantograf for en vogn ("vehicle" klasse) i stedet for et lokomotiv (lokomotiv klasse)?
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Det er jo en drivvogn, så den skal fungere, som en lokomotiv. Men jeg antar at jeg gjorde alt feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|