| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			En fråga till Svenolov, som är duktig på script. 
		
		
		
		
		
		
			Går det att göra någon funktion med script. Så att elloken blir strömlösa, om dom kommer ut på en bandel utan kontaktledningar. Att man t.ex. sätter en trigger eller marker direkt efter en växel, där kontaktledningen inte fortsätter. Så när loket kör över denna, så stoppas loket och bara rullar vidare tills hon stannar. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det där låter trevligt. 
		
		
		
		
		
		
			Är det något, som du redan har tittat närmare på och eventuellt redan jobbar på? 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Det jag tänker på i första hand är en specialtrackmark som sänder ut information om strömlösa stäckor. Ett litet skript krävs till loket för att avläsa denna information. Om loket redan har ett skript, gör man bara ett tillägg på ett fåtal rader i detta skript. En annan variant är att använda standard trackmark's och göra en regel (rule) där man definierar den stömlösa stäckan samt vilka lok som som är eldrivna. Detta tar inte så många timmar att genomföra, speciellt den första varianten. 
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Då är det bara, att hålla tummarna och hoppas att idén, faller dig in i smaken. 
		
		
		
		
		
		
			Så kanske det dyker upp någon bra variant, för detta ändamål i framtiden. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Detta var ett inspirerande avbrott i mitt pågående projekt (signalskripten). Jag har gjort en variant, som fungerar, men som behöver snyggas till lite innan jag släpper den för utvärdering. Denna version är gjord för TS2009. Jag vet inte om du har någon användning för den för du kör väl med TRS2006? Den kan fungera för TRS2006, men jag har ingen möjlighet att testa detta.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | |
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Använder oftast TRS2004, enbart för att packa ihop egna ommålningar. Kör TRS2006 fram tills CMP hänger sig, sen tröttnar jag där. Tanken är, att jag ska köra med TS2009. Men det går i vågor för mig. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2009 
				Ort: Stockholms län 
				
				
					Inlägg: 498
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Låter som en bra idé med ett sådant typ av script. Låter lovande. Hoppas att det blir färdigt snart! 
		
		
		
		
		
		
			![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	X2an!  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 MSL Power Marker består av endast en komponent. Det är en vanlig TrackMark i botten, där jag lagt till lite extra kod. Så här funkar det: Placera ut MSL Power Marker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. För att definera ett ellok ska du använda ordet EL någonstans i namnet på loket (ex. Rc1 1 EL). Sen är det bara att köra tills det blir strömlöst. För att få igång loket igen, måste du hämta det med annat lok. Ett diesellok är att föredra  . Du måste passera markern med ca 15 meter innan elloket blir körbart igen.Begränsningar i denna version: Det fungerar inte att backa in i den strömlösa sonen f.n. När du hämtar loket, måste det passera samma marker som gjorde loket stömlöst. EDIT: Ny version. Se post #14. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-06 klockan 02:46.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Man tackar. : )
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Den tackar man för.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tackar Svenolov. 
		
		
		
		
		
		
			Det blir till och testa, så fort jag får igång Trainz ordentligt igen på burken. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2009 
				Ort: Stockholms län 
				
				
					Inlägg: 498
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Toppenbra arbete! Mer realistiskt till trainz är vad man verkligen uppskatar! 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	X2an!  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu är betaversionen klar för uppladdning. I denna version har det ingen betydelse om man backar över ”markern” eller inte. Markern känner alltid av det lok som har strömavtagaren/strömavtagarna uppfällda. 
		
		
		
		
		
		
			Definitionen av ett ellok görs i configfilen för loket. Namnet på loket har alltså inte någon betydelse längre. I strängtabellen (string-table) lägger man till en rad: pantograph "n" där n är en siffra. 0, 1, 2 eller 3. Denna siffra talar inte bara om att loket/tåget är eldrivet, utan också vilka ”pantograph states” som ska användas. MSL TrainMonitor sköter om denna uppgift. När man använder strömavtagarknappen kommer således inte alla steg (0-3) alltid att användas, vilket ger en bättre funktion än originalfunktionen. Siffrorna har följande betydelse: 
 Ue orange har ingen tabell för strängar, så i configfilen för Ue lägger man till följande: Kod: 
	 
string-table
{
  pantograph     "1"
}
Kod: 
	 
string-table
{
  texture_name   "Textur"
  radiolok       "Radiolok"
  .
  .
  .
  pantograph     "2"
}
I configfilen för MSL PowerMarker finns det 4 strängar som visas i meddelandefönstret vid olika händelser. Dessa strängar kan du ändra på själv, efter behov. Förklaring finns i configfilen. Den nya versionen innehåller både MSL PowerMarker och MSL TrainMonitor. TrainMonitor är ett gemensamt funktionsbibliotek som startar automatiskt när någon marker används. Placera ut MSL PowerMarker där spåret blir strömlöst. Du finner den under Trackside objekt i Surveyor. Den ska peka mot den strömlösa sträckan. Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-07 klockan 03:05.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Idag har jag testat X2000. Fungerar också utmärkt. Det är viktigt att man lägger till information även för manövervagnen i configfilen. Även fast den inte har någon strömavtagare, så är den en del i ett eldrivet tåg. Manövervagnen ska ha följande tillägg i configfilen: 
		
		
		
		
		
		
			Kod: 
	string-table
{
  pantograph     "0"
}
Kod: 
	string-table
{
  pantograph     "2"
}
Denna test gjordes med den skarpa versionen, som jag kommer att ladda upp under helgen. I denna version är en modul till i MSL TrainMonitor aktiverad, som gör det omöjligt att att starta ett ellok om inte ström finns. Man kan alltså aldrig glömma stömavtagaren. Och fäller man ner den under gång så stannar tåget. Jag har även testat med AI förare och dom stannar också om det blir strömlöst. Fördelen med en AI förare är att han/hon alltid fäller upp strömavtagaren innan han/hon kör. Fungerar bara i TS2009. Detta blir också ytterligare ett bevis på att TS2009 är en bättre simulator, än de tidigare TRS versionerna. EDIT: Ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...060#post196060 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-11-09 klockan 23:46.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |