Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-04, 17:34   #1
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

rac_hammer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:45   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det är kanske saker du ska fixa, men:
Stenfundamentet är lite ljust, lika så (det ärgade) koppar taket. Men sådant brukar man fixa i slutet, annars ser det fenomenalt snyggt ut!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:51   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är kanske saker du ska fixa, men:
Stenfundamentet är lite ljust, lika så (det ärgade) koppar taket. Men sådant brukar man fixa i slutet, annars ser det fenomenalt snyggt ut!
Har just "mörkat" ner fasaderna men skall nog mörka grunden och taken också, som du säger - finliret kommer sist. Fönstren "försvann" vid "mörkningen" - se föregående inlägg.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 22:43   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Har just "mörkat" ner fasaderna men skall nog mörka grunden och taken också, som du säger - finliret kommer sist. Fönstren "försvann" vid "mörkningen" - se föregående inlägg.
Man kan inte annat än att bli djupt imponerad av bygget, med alla dessa varianter på ytor.
Ser ju nästan ut som om klocktornet mm vore jutet i någon slags "orginalform".
Helt suveränt.

Ett tips från en amatör:
En sak har jag lärt mej i alla fall, när man sitter å kladdar på lite av varje som ska in i Trainz, och det är att man brukar få mörka ner dom flesta färger , precis som "Korven" m.fl brukar påpeka, för att det ska se bra ut i spelet.

Ett bra sätt att börja nermörkningen tycker jag är, allra helst när det gäller ytor av trä, tegel och t.ex det ergade koppartaket på din kyrka, är att göra resp. nyans gråare/smutsigare i sin egen färgskala först.
Det i sej själv gör att färgerna upplevs som lite mörkare, men framförallt reducerar man intrycket av att det är lite för "plastigt" eller "blankt", utan mera mattert, precis som tegel- och träfärg är i verkligheten, och att man slipper få alltför skarpa/skrikiga färgertoner.

Om man har tid och tålamod att göra det (kan ju vara rätt tidskrävande att jaga fram vaje nyans i en textur) så brukar man inte behöva mörka ner så mycket sedan, + att slutresultatet brukar bli mer likt dom ovan nämnda ytorna även i spelet.

Sen kan man väl tillägga att man lärde sej även en hel del om färger under dom drygt 25 år man jobbade med billackering.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 02:11   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Thumbs up fenomenalt snyggt

Hej
Helt fantastiskt bygge

Jag har vuxit upp i närheten av den kyrkan, såg den nästan varje dag...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 23:36   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Texturering??!!

Jag har jobbat med texturerna - får väl snart rätt nyans på allting. Varenda vägg är olika så : "många texturer blir det", Dalle. Jag kör med 1024x512 så modellen överskrider väl uppladdningsförmågan på detta forum - men det löser vi då! Har gjort säkert 15 väggar idag - så nu går jag i väggen, eller snarare bädden.

Återkommer: PS. Du Hawk som gammal dedicerad MSTS-ekvilibrist vore ett välkommet inslag i Trainz-gemenskapen - varför inte byta simulator NU! DS.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 11.jpg (143.5 KB, 137 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 20:03   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Annedalskyrkan, Texturkorrigeringar mm.

Lyssnat på synpunkterna och mattat ner texturerna. bilderna visar hur det blev .Återstår ca 20 ytor till (väggar och tak, det blir ca 10000 polys totalt - men texturerna för tegel blir stora - om man halverar dom tycker jag det ser grötigt ut.). Vi får se när det blir färdigt.

(Sätt igång och bygg - det blir "skit" i början men man lär sig fort!)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 12.jpg (159.5 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg 13.jpg (233.3 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg 14.jpg (86.1 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg 15.jpg (203.0 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg 16.jpg (199.8 KB, 115 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:53   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
En tumme upp är alltid välkommen, just nu har jag min djupt nedkörd i musen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009