Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-02, 21:46   #1
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Kan inte vi inblandade sköta det här själva?
Jo det tycker jag, sen känns det dock som det mesta är uträtt. Alla har rätt till sin egen åsikt, som skall respekteras. Tycker dock det vore mycket tråkigt om du slutar visa dina bilder här Julian, jag tillhör iaf den skaran som uppskattar dem!
_gege besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-02, 22:30   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Kan vi be att Micke slutar leka moderator tack! Bara för att det blir diskussion betyder inte det att man är osams. Du verkar tycka att det blir "obehagligt" så fort det blir diskussion... Om det är så så håll dig då utanför diskussionen istället för att gå in och försöka styra upp något som inte blir speciellt bra...

I all välmening!

Till Julian kan jag bara säga

Simon Bertilsson
Eric B
Erik.H
Olaf
andelind
Schulz

Ingen av dessa är förare men de får ändå svar/kommentarer på sina bilder.
Vill du ha fler namn? Okej då tar vi några till

Mig själv
Robert
vfp420b
Dson
Alexander Ödman

Räcker namnen? Tycker verkligen inte ditt argument håller men överbevisa mig gärna!

Senast redigerad av Fredrik den 2008-09-02 klockan 22:34.
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-02, 22:51   #3
_gege
Medlem

Standard

Kan bara hålla med dig här Fredrik. Jag är en av dem som inte varit med så länge i det här forumet, så jag kanske inte ska uttala mig. Det som gjorde att jag kom hit var dock bilderna, ALLA bilder. Ibland känns det som om vissa inte anser sig själva vara tillräckligt duktiga eller har fotat tillräckligt länge för att lägga upp bilder här.

Jag anser mig själv som nybörjare inom foto, men väljer ändå att lägga upp bilder här. Ingen av de jag lagt upp har i mina egna ögon varit bra jämfört med många andra bilder som visas här, men å andra sidan så kan man inte bara förvänta sig att andra ska bidra utan kanske själv försöka dra sitt strå till stacken.

Det finns så klart inget tvång att visa bilder här, men jag tycker det är kul att man kan dela med sig och visa sina bilder för andra med samma intresse. Känner knappt ingen i verkligen livet som gillar detta, då är forumet väldigt bra.

För att hålla forumet levande så är jag övertygad om att alla bilder är bra, bra som dåliga!
Gammal 2008-09-02, 23:07   #4
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
För att hålla forumet levande så är jag övertygad om att alla bilder är bra, bra som dåliga!
Det du tycker är bra behöver inte vara samma som jag tycker, så givetvis är variation bra. Även om jag själv föredrar fototeknik framför motiv så tittar jag ju på olika fotografers bilder, kommenterar där jag hinner och känner att det tillför något eller där jag blir riktigt imponerad, t.ex. nykomlingar som blir bättre osv. Sånt är kul att se, hur andra utvecklas.

Fram för fler bilder, och framförallt, posta de bilder ni känner att ni vill visa andra, för att ni är nöjda med den rent motivmässigt eller tekniskt.

Det tror jag hjälper så att ni får kommentarer!
Gammal 2008-09-03, 09:49   #5
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Det du tycker är bra behöver inte vara samma som jag tycker, så givetvis är variation bra. Även om jag själv föredrar fototeknik framför motiv så tittar jag ju på olika fotografers bilder, kommenterar där jag hinner och känner att det tillför något eller där jag blir riktigt imponerad, t.ex. nykomlingar som blir bättre osv. Sånt är kul att se, hur andra utvecklas.

Fram för fler bilder, och framförallt, posta de bilder ni känner att ni vill visa andra, för att ni är nöjda med den rent motivmässigt eller tekniskt.

Det tror jag hjälper så att ni får kommentarer!
Jo jag föredrar fototeknik också, men jag tittar hellre på bilder som är mer "motivinriktade" än inga bilder alls. Utveckling är ju också kul att se såklart, och det finns det gott om här inne tycker jag.
Gammal 2008-09-03, 11:48   #6
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Förlåt en fråga från en okunnig, men det sitter alltså nån typ av "jury" eller liknande och bestämmer vilka bilder som läggs upp i "galleriet" på grundval av bildens utförande eller liknande?

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 14:00   #7
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det är kameran och främst fotografen (den som knäpper av) som gör bilden. Yrkestiteln speglar inte hur bra en fotograf är.

Möjligtvis har lokförare en fördel när det gäller att komma åt andra motiv som allmänheten inte har åtkomst till (t.ex. hytt och "spårspring"), men annars har det inte med yrket att göra. T.ex så tycker jag Fredriks bilder håller högre klass än vissa andras bilder, vars "fotografer" är lokförare. Det är en smaksak helt enkelt, men hade jag varit dig hade jag lagt upp bilder om jag själv var nöjd med den, inte för att få kommentarer (även om det alltid är roligt och uppskattat).

F.ö. är jag inne på Olafs linje, fototeknik håller högre än motiv i vissa fall.
Gammal 2008-09-02, 23:35   #8
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan vi be att Micke slutar leka moderator tack! Bara för att det blir diskussion betyder inte det att man är osams. Du verkar tycka att det blir "obehagligt" så fort det blir diskussion... Om det är så så håll dig då utanför diskussionen istället för att gå in och försöka styra upp något som inte blir speciellt bra...

I all välmening!

Till Julian kan jag bara säga

Simon Bertilsson
Eric B
Erik.H
Olaf
andelind
Schulz

Ingen av dessa är förare men de får ändå svar/kommentarer på sina bilder.
Vill du ha fler namn? Okej då tar vi några till

Mig själv
Robert
vfp420b
Dson
Alexander Ödman

Räcker namnen? Tycker verkligen inte ditt argument håller men överbevisa mig gärna!
Och resterande kan ju faktiskt förklaras i att det finns en hel del lokförare på det här forumet (rätt logiskt med tanke på vad forumet handlar om).
Alltså är sannolikheten hög för bra lokförarbilder...

Ps. Det är ofta jag ser en bild som tilltalar mig, men som jag ändå inte kommenterar.
Varför? För att det skulle bli allt för enformigt och urvattnat att hela tiden skriva "snygg bild!". Jag har helt enkelt tröttnat på att ge den typen av kommentar hela tiden. Men jag uppskattar fortfarande bilden precis lika mycket.
Nej, då ger jag hellre en mer personlig kommentar. Som till exempel att kommentera något utöver själva bilden. Om jag till exempel kan relatera till platsen eller händelsen.
Eller så ger jag konstruktiv kritik på en bild som redan är bra. Det utvecklar både mig och fotografen, och man får verkligen ut något av det.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2008-09-02 klockan 23:41.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 17:12   #9
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Jag kan delvis hålla med alla här! Jag håller t.ex med om att det inte är så roligt att visa bilder här när man inte får några kommentarer för det? (Nu syftar jag INTE på att man bara fotograferar för kommentarenas skull) Men får man inga kommentarer så är det nog inte så konstigt att man slutar lägga upp bilderna man har tagit här.

Sen för att gå lite offtopic.
Simon, du skrev "Och resterande kan ju faktiskt förklaras i att det finns en hel del lokförare på det här forumet (rätt logiskt med tanke på vad forumet handlar om)" Håller med dig här, men vad forumet igentligen handlar om är rätt oklart nu för tiden. Namnet är Svenska 3D-Tåg, men det diskutteras mer i Tågbilder-forumet. Kanske dags att byta namn? Men jag antar att du, Simon inte syftade på Forumet's namn, utan mer att det är ett tåg-forum.

Senast redigerad av Daniel den 2008-09-03 klockan 17:13.
Daniel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 17:20   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Jag kan delvis hålla med alla här! Jag håller t.ex med om att det inte är så roligt att visa bilder här när man inte får några kommentarer för det? (Nu syftar jag INTE på att man bara fotograferar för kommentarenas skull) Men får man inga kommentarer så är det nog inte så konstigt att man slutar lägga upp bilderna man har tagit här.

Sen för att gå lite offtopic.
Simon, du skrev "Och resterande kan ju faktiskt förklaras i att det finns en hel del lokförare på det här forumet (rätt logiskt med tanke på vad forumet handlar om)" Håller med dig här, men vad forumet igentligen handlar om är rätt oklart nu för tiden. Namnet är Svenska 3D-Tåg, men det diskutteras mer i Tågbilder-forumet. Kanske dags att byta namn? Men jag antar att du, Simon inte syftade på Forumet's namn, utan mer att det är ett tåg-forum.
Man måste ju inte byta namn på hela forumet bara för att det diskuteras mer bilder än tåg-sim? Det finns ju fortfarande forum för Msts, trainz osv osv!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 17:28   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Känner mig tvungen att svara på just det som är markerat...

Jag har inte sagt något om att jag tror någon är osams, och jag är inte särskilt konflikträdd! Visst, kanske var dumt av mig att skapa en ny tråd, och det gjorde jag inte för att jag var rädd för att folk var osams. Varför skulle jag starta en egen tråd där folk kunde diskutera om jag inte ville att det skulle vara diskussion?

Anledningen till att jag skapade denhär tråden var att jag inte tyckte det var kul att Robbans tråd andvändes till att diskuteras om saker som inte alls hade med hans bild att göra. Jag försökte bara hjälpa till, och ni kan ju inte direkt säga att något blivit värre för att jag gick in i diskussionen? I sådana fall vill jag gärna veta vad.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 18:19   #12
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Totalt off-topic: Fredrik! Jag skickade ett PM till dig för ca 2 veckor sen och har inte fått någon respons. Vore tacksam om du kollade det! Radera gärna detta inlägg när det är gjort. Passar på när jag såg att du nyligen skrivit i denna tråd så chansen att du ser detta är som störst.
Slash2 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 18:28   #13
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej

Jag bara undrar, måste man få en kommentar för att visa bilder här? Kan man inte bara glädja andra med de bilder som man tagit? Vill man ha fototekniska kommentarer så finns det ju faktiskt andra forum för det, detta är ju faktiskt som alla vet ett tågforum.
När jag tittar på bilder i den andra fototråden så gör jag det för att jag är intresserad av just ämnet och inte för att ge några kommentar eller annat.
Sen vem som tagit bilden det intresserar mej föga...Är det bara en bild som intresserar mej så kvittar det vem som tagit den, Är det tex Simon eller Farbror Sallad så kvittar det. Det är bilden jag vill se...

MVH Kenneth
Gammal 2008-09-03, 19:00   #14
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Jag bara undrar, måste man få en kommentar för att visa bilder här? Kan man inte bara glädja andra med de bilder som man tagit? Vill man ha fototekniska kommentarer så finns det ju faktiskt andra forum för det, detta är ju faktiskt som alla vet ett tågforum.
När jag tittar på bilder i den andra fototråden så gör jag det för att jag är intresserad av just ämnet och inte för att ge några kommentar eller annat.
Sen vem som tagit bilden det intresserar mej föga...Är det bara en bild som intresserar mej så kvittar det vem som tagit den, Är det tex Simon eller Farbror Sallad så kvittar det. Det är bilden jag vill se...

MVH Kenneth
Precis. Jag råkar veta att det finns många i det här forumet som uppskattar mina och andras bilder, även om de inte kommenterar. Det driver mig att fortsätta visa dem. Men fortfarande! Det är själva fotandet och upplevelserna som är anledningen till att jag fotar.
Det stora grannforumet som vi inte nämner vid namn, har en helt annan attityd som fått mig att tröttna.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-03, 18:35   #15
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Tycker det här visar en löjlig sandlådenivå. Så du, Julian, menar att bara för att man är lokförare får man automatiskt fler kommentarer? Mycket märkligt och det känns ganska mycket som att du försöker få utlopp för någon egen känsla av otillräcklighet!

Gör dig själv en tjänst och ta forumet för vad det är. Alla har olika nivår på kunskap, teknik och ambition och det är helt ok! Det viktigaste är väl ändå inte kommentarerna? Du fotograferar väl inte bara för att få kommentarer? För min del är kommentarer en klapp på axeln eller en chans att få god kritik på sitt fotograferande.

Låt inte oss klä skott bara för att flera av oss förare råkar vara väldigt intresserade av foto. Många av oss har också hållit på i många år. Foto är, som Erik Götborg sa, inget man lär sig över natten!

Varför använda din föreslagna skala Micke, som ska dela in oss i nybörjare, amatörer och experter? För att skapa ännu mer segregering och indelning? Nej, jag tror det är en björntjänst åt oss alla!

Senast redigerad av alexfaldt den 2008-09-03 klockan 19:22.
alexfaldt besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.