Ja detta ser lovande ut, men tyvärr började problemen nu. Skuggorna får jag inte att fungera, de bryter upp och spretar åt olika håll. Man gör dem med en separat mesh inuti huvudmodellen, men det verkar som båda måste vara slutna för att det skall fungera, hittills har jag alltid tagit bort polygoner som man aldrig ser. På de ställen där det fungerar blir det dock mycket bättre än tidigare. Självskuggningen lyfter fram modellen på ett fantastiskt sätt, men man måste antagligen planera för skuggningsmeshen från början. De konveraterade får nog bli utan skugga.
Fredrik: Fick du stationen att fungera med installationsfilen?
Angående felet med att bara ett objekt kommer med i exporten: Man måste namnge alla objekt med 1_0000_ som prefix i namnet om man inte använder LOD. 1an är LOD-nummer och 0000 säger att den skall visas på alla avstånd. Ett annat värde sätter avståndet (i meter) då objektet skall försvinna och nästa LOD-modell ta vid. Finns inte prefixet exporteras bara första objektet. Jag avmarkerar allt och väljer export.
Från dokumentationen:
Citat:
All names should be lower case characters throughout.
n_dddd_name
n = LOD level with 1 for the top LOD
dddd = four-digit visible distance (pad with preceding zeros if necessary)
name = logically chosen object name
Special case – 0000 in this distance field (dddd above) will make that LOD always render once active.
Example LOD names for an asset called building01 could be:
1_0050_building01
2_0100_building01
3_1000_building01
The first LOD (the highest detail LOD) for Building01 will be visible from 0m to 50m, the second LOD being visible from 50m to 100m and the final LOD visible from 100m to 1000m. This shape will not be visible beyond 1000m.
|