Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-06-29, 23:27   #8
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Å STWs vägnar tackar jag för berömmet

Stationerna och plattformarna kommer att dyka upp så snart dom är helt färdigt. Det blir 3 olika stationer och flera bredder på plattformarna som är splines. Svenska spår är också på gång framöver. Både med trä och betongslipers. Vi har jobbat med en variant av spår med inbyggda kontaktledningar men tyvärr fungerar det inte som vi vill än. Kanske SP3 innebär att det blir bättre, vi får se.

Det som kommer i SP3 är ett skriptspråk som man kommer att kunna göra en mer avancerad variant av aktiviteter med. Auran kallar dom för scenarion istället. I SP3 kommer språket att vara i ren textform som man sen kompilerar (gör om till program) och använder i spelet. I Yardmaster kommer språket att få en egen editor likt activity editor i MSTS.

Tyvärr vet jag inte så mycket om detaljerna men detta har jag snappat upp på Aurans forum: Varje rullande fordon (lok, vagn) i spelet kan styras av skriptet. Man kan även koppla händelser till själva landskapet. Man kan i princip alltså skapa en trafiksituation i landskapet med tåg som trafikerar olika linjer och interagerar med varandra. Sen kan man som spelare köra runt i landskapet och ställa upp mål för vad man skall göra. Säg att köra en viss linje. Tågen i landskapet sköter sig själva och reagerar på spelaren enligt skriptet.

Eftersom det är ett språk och inte en linjär aktivitet så kan man tänka sig mängder av möjligheter som inte går att göra i en aktivitet. Exempelvis kan man tänka sig att vid snökaos så är vissa turer inställda, eller att ett tåg slumpmässigt blir stående trasigt på linjen. Ligger detta i skriptet blir kan det bli olika varje gång man kör det. Möjligheterna är oändliga alltså, det beror bara på hur man gör skriptet hur avancerat det blir.

I SP3 måste man alltså skriva skriptet själv med text. I Yardmaster kommer man kunna använda en editor också. Inget hindrar dock att det kommer 3:e parts editorer redan innan. Vi får så att säga scenariomotorn nu och skalet senare.

Jag vet inte när Yardmaster kommer men gissar att dom börjar jobba så smått med den efter SP3 är släppt. Kanske till vintern, kanske nästa vår, men detta är ren spekulation från min sida.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
STW presenter Stationer och Plattformar! emges Landskapsdesign - Trainz 6 2002-07-13 16:09



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009