![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#8 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
|
![]()
Å STWs vägnar tackar jag för berömmet
![]() Stationerna och plattformarna kommer att dyka upp så snart dom är helt färdigt. Det blir 3 olika stationer och flera bredder på plattformarna som är splines. Svenska spår är också på gång framöver. Både med trä och betongslipers. Vi har jobbat med en variant av spår med inbyggda kontaktledningar men tyvärr fungerar det inte som vi vill än. Kanske SP3 innebär att det blir bättre, vi får se. Det som kommer i SP3 är ett skriptspråk som man kommer att kunna göra en mer avancerad variant av aktiviteter med. Auran kallar dom för scenarion istället. I SP3 kommer språket att vara i ren textform som man sen kompilerar (gör om till program) och använder i spelet. I Yardmaster kommer språket att få en egen editor likt activity editor i MSTS. Tyvärr vet jag inte så mycket om detaljerna men detta har jag snappat upp på Aurans forum: Varje rullande fordon (lok, vagn) i spelet kan styras av skriptet. Man kan även koppla händelser till själva landskapet. Man kan i princip alltså skapa en trafiksituation i landskapet med tåg som trafikerar olika linjer och interagerar med varandra. Sen kan man som spelare köra runt i landskapet och ställa upp mål för vad man skall göra. Säg att köra en viss linje. Tågen i landskapet sköter sig själva och reagerar på spelaren enligt skriptet. Eftersom det är ett språk och inte en linjär aktivitet så kan man tänka sig mängder av möjligheter som inte går att göra i en aktivitet. Exempelvis kan man tänka sig att vid snökaos så är vissa turer inställda, eller att ett tåg slumpmässigt blir stående trasigt på linjen. Ligger detta i skriptet blir kan det bli olika varje gång man kör det. Möjligheterna är oändliga alltså, det beror bara på hur man gör skriptet hur avancerat det blir. I SP3 måste man alltså skriva skriptet själv med text. I Yardmaster kommer man kunna använda en editor också. Inget hindrar dock att det kommer 3:e parts editorer redan innan. Vi får så att säga scenariomotorn nu och skalet senare. Jag vet inte när Yardmaster kommer men gissar att dom börjar jobba så smått med den efter SP3 är släppt. Kanske till vintern, kanske nästa vår, men detta är ren spekulation från min sida. /Mats ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
STW presenter Stationer och Plattformar! | emges | Landskapsdesign - Trainz | 6 | 2002-07-13 16:09 |