![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Jag blir trött som fa... på detta! Man ska sätta ihop ett consist och så går det inte för tåget och vagnen har olika koppel. Idiotiskt gjort av Microsoft/Kuju!!!!
Funderar nu på att ge alla lok och vagnar som jag har installerade samma koppel. Men vilken typ ska man välja? Vilken är bäst? Hur gör ni?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Jag har oxå varit inne på att ändra kopplen... Det är ju fint med realism, men å andra sidan så förekommer det ju varianter i verkligheten som koppeltyperna i MSTS sätter stopp för... Ramlade på situationen när jag skulle sätta ihop ett timmertåg med Dm, vilket skräpade sig, ju...
Det man dock måste tänka på, om man gör aktiviteter som man lägger upp... Innehåller dom consists, som inte går att i original-utförande kan kopplas ihop, så blir det bekymmer... MSTS felhantering är ju måttligt utvecklad, så det är inte säkert att det blir annat än att Bill får post igen... Då kan det vara lite knepigt att hitta... Men, tänker man på at det finns såna consists, så är det ju bara som Pierre påpekade lägger med en ny eng-fil eller en beskrivning på hur-att-göra |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Bra att det finns fler som vart inne på samma sak...
Jag tycker vi skulle satt en standard för detta med koppel, så vi inte får några problem i fortsättningen. Vad tycker ni om att ge alla nya lok och vagnar skruvkoppel (Chain)? Angående äldre tåg, så kan man enkelt byta typ av koppel själv. Detta gör man genom att ändra i eng- (lok) eller wag-filen (vagn). Öppna eng- eller wag-filen med wordpad. Ändra följande rad: Type ( Automatic ) Till: Type ( Chain ) Klart! Man kan också skicka med ändrade eng-/wag-filer med aktiviteterna man gjort! Vad tycker ni om detta?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Jag har ändrat till skruvkoppel på alla lok och vagnar som jag har hämtat.
Jag har dock inte ändrat något i de ursprungliga, men jag kör aldrig med amerikanska fordon... Sen har ju rälsbussar, motorvagnar och liknande sina egna koppeltyper, de har jag inte heller ändrat. Hälsningar Olle M |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Själv kör jag med Automatic på ALLA fordon. Okej, inte realistiskt. Men hur märks det egentligen i MSTS visuellt?
Egentligen vore det trevligare att köra med chain, men för mig blir det bara "Broken coupler" då... ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
![]()
Jag gör precis som Dson!
![]() Med Chain så kommer ju Couple Broken som ett brev på posten på dom flesta, om inte tom på alla rutter. Vill man koppla på/av vagnar under en aktivitet så är ju dock Chain bäst. Men jag kör mest från A-B och då är Automatic bäst.
__________________
![]() Mvh, Roger |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Var visst inte så lätt detta...
Chain är bäst för aktiviteter där det ska kopplas på och av vagnar och Automatic är bäst om man kör mellan A och B. Ja, vad fasen gör man då? Som det är nu så byter en del till Chain och en del till Automatic. Och själv vet jag inte alls???? Motorvagnar och dylikt behöver man inte ändra kopplen på, men lok och vagnar vore ju bäst med samma typ av koppel!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Eller också utnyttjar man den lilla finnesen att man kan var kung över järnvägen när man sitter i en simulator och bestämmer helt enkelt att loken skall ha två olika koppel. Bifogade bilden föreställer .eng filen för ett Br44-lok
/Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Nu blev det ju ännu värre... Kan man ha flera koppel på en gång????? Funkar det bra?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Det kan ju finnas en fineess med att ha stångkoppel (bar) mellan ånglok och tender, kortkopplade enheter i motorvagnståg eller lok. jag vill minnas att man då inte kan koppla isär dessa hur som helst då. Det ser ju lite knepigt ut när en enhet av Kustpilen rullar iväg med rumpan i luften... Man kan ju också göra specialare som gör att exempelvis vissa typer av motorvagnar endast kan multas med varandra. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun när man redigerar i .eng och . wag-filerna så man får rätt koppel i rätt ända. Jag har för mig att X10-serien som Emges gjorde hade fått stång- och automatkopplen omkastade.
__________________
/Lars B |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Inlägg: 813
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Men hur skulle ni vilja se detta med koppel då?
Själv skulle jag vilja se nån typ av regel för hur dom ska användas, så man inte får så mycket problem när man ska göra consists. Fast det verkar som ni tycker man borde/ska använda olika koppel med olika tåg, men hur skall man lösa detta???? Automatic med ? Chain med ? Bar med ?
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|