Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-02, 10:56   #11
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

[:0][:0][:0]Jag har bara en rekommendation att ge[:0][:0]
VATTENKYLNING
Har nu kört en tid och det går som klockan
har klockat upp maskinen till 3.7Ghz (är en 3.0Ghz proséssor)
Tempen ligger max på 40 Grader när jag belastat prosessorn fullt ut
under flera timmar. och det bästa Ljudnivån är försummbar (bara 1 fläkt som går på 1/3 fart för att vispa runt lite luft i datorn)
se mitt tidigare inlägg
http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7047

[:X][:X]För de som föredrar Luftkylning kommer här lite erfarenheter[:X][:X]

AMD prosessorn blir varmare men klarar av detta
de senare prossesorerna har temperaturavkänning och skall stänga av sig om det blir för varma.
Ett vanligt fel som många Gör när de byter fläkt är att de inte tar bort skyddsfilmen som sitter mot prosessorn på kylfläkten, denna är bara till för att skydda ytan mot oxid före användandet.
en del kylare har en egen guckamucka sittande som avledande pasta
den brukar jag tvätta bort med kemiskt ren acceton och använder därefter alltid Artic Silver III Kylpasta.

Viktigt med kylpastan är att ej ha på för mycket då motverkar den sin uppgift, utan bara en lten click på själva metallhuven till prosessorn, när kylaren skall sättas fast på mb dra den först 1/2 cm
åt sidorna över prosessorn så smetas pastan ut och täcker hela metaldelen av prosessorn.
Pastan är elektriskt ledande så inget smet som dräller på fel ställe !

Viktigt är att se till att luftvägarna är fria, att använd runda IDE kablar är ett bra sätt. Tänk på att HD är en av de största värmealstrarna i en modern dator dessa måste ha egen kylning
om livslängden och tillförlitligheten skall vara hög.
kolla att luften passerar genom datorn så att inte alla fläktar pressar in luft och ingen drar ut luft ur lådan

DET SOM MÅNGA INTE FÖRSTÅR ÄR ATT DET ALLRA VIKTIGASTE NÄR MAN BYGGER DATORER ÄR ATT MAN MÅSTE VARA ESD JORDAD ANNARS GÅR NÅTT GARANTERAT ÅT PEPPARN.
och då menar jag inte att man ska dra ner brallorna och sitta på diskbänken.
Det finns handleds armband och ESD matta att köpa hos tex Klas Olsson
Viktigt är att bara ta i kanterna på de delar som skall monteras inte kladda på stift och komponenter då detta dels kange en ESD skada vilken kan visa sig först efter en tid, men även att de rena kontaktytorna oxiderar och ger sämre kontakt (vilket leder till ökad värme)
Detta är lite erfarenheter som jag själv gjort när jag byggt datorer och det har blivet rätt många genom åren

pussgurkan besöker inte forumet just nu  

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AMD går om Intel - Ganska troligt :-) Pson Off-topic 10 2002-12-25 00:21
Värme vangn Richard 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-12-20 16:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.