![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#10 | |||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Hej igen!
Det tog lite tid att svara, även fast jag låg i startgroparna innan forumet gick ner för en tid sedan, så då började jag pilla på lite annat som drog ut på tiden! Dessutom så sparkar de visst boll på något impopulärt ställe... Hur som haver, testat och kollat runt bland vägskyddsobjekten har jag gjort men kan inte direkt påstå att jag blir klokare! Dels är det väldigt svårt att felsöka på något som fungerar, vilket innebär att det blir gissningar på vad som skulle eventuellt kanske kunna orsaka potentiella fel! Dessutom är det svårt att idka felsökning "by proxy", eller på distans som man också kan kalla det! Med det sagt så är det ju väldigt tråkigt att det inte fungerar fullt ut för dig så om du orkar vara lite utav felsökningsnisse (så här i juletider) så kan vi kanske testa oss fram mot en potentiell lösning på problemen, i mån av tid och lust? Jag håller ju egentligen på med Signalsystemet och allt övrigt inkräktar ju på det förstås... Scriptfelen Eftersom det här problemet inte verkar skapa några funktionella problem, utan enbart är ett (stort) irritationsmoment så kan vi lämna det därhän så länge och fokusera på de två andra problemen. Jag är ganska säker på att det finns en enkel lösning på script-problemet, även fast det är konstigt att det överhuvudtaget uppstår. Osynliga V-signalen Jag misstänker att det är samma problem med den här som med den synliga V-signalen. Den osynliga signalen anropar samma typ av funktion när den initieras (skapas) som den synliga signalen gör när du klickar på länken för att göra den enkelriktad. För att se om det är det potentiella felet som jag nämner i mitt tidigare inlägg (vilket jag inte tror på) eller samma eller ett liknande fel som hos den synliga V-signalen så ska du göra som beskrivs nedan (Observera att bilderna är från T:ANE och på en Mac-dator, så de kan se annorlunda ut):
Testa i så fall att öppna propertyrutan och se ifall du får några problem! Är problemet i paritet med den synliga V-signalen så kommer det inte att bli någon skillnad! Synliga V-signalen Jag har som tidigare sagts letat igenom koden på eventuella felkällor, men de jag har hittat är säkrade och ska inte kunna skapa fel, så vad är det då som händer! Det ska bli intressant att se vad dina tester med den osynliga signalen ger för resultat, i väntan på det så kommer här ytterligare frågor för att se om det går att ringa in var någonstans som problemet kan finnas. Jag kommer säkert att fråga om saker som du redan har sagt, men du får ha lite tålamod för jag vill bara vara så noggrann som möjligt.
Jag tänkte att jag kunde visa en bildsekvens från hur det borde fungera: ![]() En nyplacerad V-signal. ![]() Försökt att ändra till enkelriktad signal, felmeddelande om saknat Vägskydd visas. Observera att en saknad spårlogik inte ger ett felmeddelande eftersom det är vägkuren som är intressant, kanske borde ändras i en framtida uppdatering! ![]() Nu är V-signalen länkad mot en vägkur. Observera att den valda enkelriktningen är kvar eftersom den var vald när propertyrutan stängdes för att spara namnet. Felmeddelandet uppkom eftersom det redan fanns en korrekt signal inom rimligt avstånd. Manualen Jag har även kikat lite på dina åsikter om manualen och visst blir det en del hoppande fram och tillbaka men inte så farligt tycker jag. Vägskyddets natur innebär att manualen inte blir strikt linjär eftersom objekten hör ihop med varandra. Var man än börjar så är det någonting som inte är beskrivet än, dessutom är det också ganska många objekt som finns till vägskyddssystemet. Citat:
Varje spår är en egen logik och fungerar som ett eget enkelspår, det är först när man kommer in på och i närheten av stationer (växlar och signaler) som det kan bli komplicerat eftersom man måsta ha villkor mot spårlogikerna för att dels förhindra efterringning och också för att se till att rätt spårlogik aktiveras från rätt spår. På demobanan (som förhoppningsvis ska finnas för nedladdning när signalsystemet släpps) så finns det en Helbomsanläggning på ena sidan av en femspårsstation med två anslutande dubbelspårslinjer och två anslutande enkelspårslinjer. Plus en plattformsövergång och innan utfartsblocksignalerna i andra ändan av stationen ytterligare en helbomsanläggning. Många spårledingsobjekt och villkor blir det! Citat:
Citat:
Nu är det säkert stora skillnader mellan T:ANE och senare versioner av Trainz, kan ju vara värt att testa och se om det blir någon skillnad. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|||
![]() |
![]() |