Svenska 3D-Tåg - Forum  

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 03-24-2016, 02:09 PM   #11
bönan
Veteran

Håller med, Järda är bra så länge trafiken är normal och avlastar en hel del (för min del spelar det ingen roll men kan tänka mig att tex TKL Borlänge är glad att slippa göra utrop).

Utrops-programmet i datorn har en inspelningsfunktion, så man får först spela in och sedan skicka till högtalarna. Det är inte direkt förbjudet att använda det men det finns brister i programmet som gör att det är svårt att få rätt ljudvolym. Pga detta har det aldrig skickats ut mikrofoner till stationerna, men det duger med vilket headset som helst. Jag tycker att det fungerar bra. Det gamla systemet där det bara var att tala direkt i mikrofonen är tyvärr borta då man bytte högtalare till Järda. Det finns kvar på en del ställen, dels på riktiga skogsstatiner samt på de största stationerna (där det finns större behov av att kunna ropa manuellt).

Jag brukar ropa ut manuellt vid förseningar på mer än 10-15 minuter, vid snabba spårändringar eller andra avvikande situationer.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Last edited by bönan; 03-24-2016 at 02:10 PM.
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote

Posting Rules