![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Lite bilder från något jag knåpat på senaste veckan för att få upp bygglusten igen. Det är mitten av 80-tale i den lillaa norrländska järnvägsknuten Hödesjö längs Stambanan genom övre Norrland, någonstans mellan Vännäs och Norrland. Här viker en liten sidobana av och trots årtionden av hot om nedläggning rullar trafiken fortfarande - och nu är pendeln slutligen på väg att börja svänga. Järnvägen börjar bli modern igen, fler reser med tåg och en tid av stor förändring kommer snart över den svenska järnvägen: X2000, Banverket och kanske mest aktuellt för denna lilla bana - de nya Y1 - motorvagnarna.
Men hittills är det mesta ungefär som det alltid har varit denna vackra junidag då dagtåget från Umeå till Stockholm snart glider in för att plocka upp ett tiotal passagerare. Rälsbussen till Djupsjöfors och Kallbäck väntar på spåret bredvid. En T44a väntar på nya uppdrag och borta vid manskapsbyggnaden står stationschefens stoltheter - de två sprillans nya Volvo 740-bilarna som nyligen anlänt...
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2015-07-08 klockan 23:16. |
![]() |
![]() |