![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Mitt SNJ-bygga inleddes med självklara Nynäshamnss station runt 1950-talrt kompletterat med hamnen och dess spår till Oljan, Nynäs-Petroliums raffinaderi. Spårplanen var usel – ingen information utöver spårdragningarna.
Men jag har haft god hjälp av gamla kartor, bilder , mitt eget minne och goda SNJ-kontakter. Bilden av Nynäshamns station med omgivningar är realistisk. Själva bangården anlades tvärs över en vik till Östersjön med fem spår. Stationen, som skymtar bland träd i första bilden, har ett märkligt låge. Detta beror på att man planerade att fylla ut dammen och lägga en säckstation där. Jag började med att mäta upp Össtersjöns höjd i DEM-kartan; 2,30 meter. Eftersom bangården ligger på 2 meters höjd hamnade den på 4,30 m ö h. - ett overraskande bra värde.. Hamnen hade en livlig verksamhet med bl a gotlandstrafiken. Hit anlände också landets första namngivna tåg; Gotlandsexpressen. Bilderna livas upp av dels SNJ lok 1 dragandes med Korvtiger-godis. De tomma tankvagnarna dras av SNJ lok 12. Nynäs-vagnarna skapades av Mats Hemming för Svenska tåg 2005 och var den första CDP-filen jag sparade. Redan då, för ett stort antal år sedan, hade jag jag alltså planer för Nynäsbanan. Nu förverkligas banan. Nisse |
![]() |
![]() |