![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#36 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jättetack för kommentarerna. De visar också hur olika man se saker och ting. Just den effekten med rimfrost och snötäckta ytor tyckte jag var jättelyckad.
Loket kommer ju att komma med ett fullt reskinkit så det är fritt fram för var och en att täcka med den typ av snö som man tycker passar. Vad gäller pionjärarbetet, så är min förhoppning att mycket av de månader jag har laggt ned på det här loket skall resultera i element som blir återanvändbara för att snabba upp framtida byggen. Om man återigen tar snön som exempel, så är det enda man behöver göra att räkna fram en worldspace normalmap, dvs en karta över vilka ytor som pekar i vilken riktning, och ge som indata till snöfiltret. Då kommer man att få ut ett texturlager med snötekningen. Det handlar alltså om några minuters arbete när man väl har konverterat modellen till OBJ format så att den går att importera i substance designer. Samma world space normalmap används också för att bleka lacken för övrigt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |